söndag 24 februari 2013

En ganska nyttig (?) efterrätt

Det var faktiskt ett tag sen vi åt efterrätt (om man bortser från tacosmåndagarnas dito). Jag kan planera för dessert på fredagskvällar eller lördagskvällar, men oftast så blir det liksom inte av. Vi är för mätta, för trötta, nöjer oss med te/kaffe och frukt eller ett par rutor choklad. Och varför då tvinga i sig efterrätt "bara för att"?

Men idag så såhär på söndagseftermiddagen, kände vi ett visst sug ändå. Hade en burk med vanilj-kvarg i kylen vars bäst-före-datum närmade sig. Och frusna bär finns ju oftast i frysen. Så jag smäckte ihop ett litet experiment - vad händer om man gratinerar med kvarg/kesella?

Ugnsgratinerad bär-efterrätt - 2 portioner

Ingredienser:
1 brk vaniljkesella eller vaniljkvarg
2-3 dl frysta bär - vi hade en bärmixpåse med vinbär, hallon, jordgubbar, blåbär och lite allt möjligt i
2 msk råströscker

Värm ugnen till 200 grader.
Fördela bären i två portionsformar - stoppa in dem i ugnen för att tina medan den värms upp.
Fördela sedan kesellan ovanpå bären och strö ev över råsockret ovanpå (jag hade nog föredragit en knäckigare yta, hade kunnat använda brylébrännaren efter gratineringen men det kom jag på försent...).
In i ugnen i 12-15 min, ganska högt upp.
Och sen - omnomnom.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar