söndag 17 februari 2013

Alltså...

....det här med regelbundna inlägg har inte funkat så bra på sistone. Som ni kanske märkt. :)

Jag har haft en hel del att göra, tiden för nöjesmatlagning har inte riktigt funnits där och inte heller inspirationen. Har inte testat några nya recept eller idéer, bara kört med gamla beprövade kort. Och tyvärr blir det inte heller så mycket att blogga om då.

Vad gör jag då? Tja.... jobbet tar sin lilla tid, även om det varit lugnt där på sistone. Jag tränar och motionerar lite mer - utöver ridningen en gång i veckan kör jag simning (med efterföljande lyx i form av bastubadande) en kväll i veckan med goda vännen N och så försöker jag ut och gå lite då och då. Det sista fallerar dock lite då vintern envisas med att hålla greppet än och det antingen snöar eller är svinkallt ute, eller slaskar och moddar ute... Och så har jag haft en del andra projekt på fritiden.

Att strama upp mathållningen lite (minska mängden pasta, ris, bröd och potatis, och äta mindre portioner) i kombination med mer motion verkar faktiskt ge resultat för både mig och J. J provade gamla byxor som han inte kommit i på ett bra tag igår och de satt numer helt ok. Och själv investerade jag i nya jeans, en storlek mindre i midjan än vanligt, förra helgen. Idag ställde jag mig på vågen och insåg att jag väger mindre än vad jag gjort på nåt år nu. Jag är faktiskt tillbaka på samma nivå som jag tog mig till vid min stora viktinsats för några år sen. Det känns.... SKITBRA. Milt sagt. Plötsligt känns inte viktmålet för i år omöjligt att nå före sommaren, faktiskt.

Det bästa är att det känns som att man hittat nån slags balans i maten. Jag upplever inte att jag förbjuder mig själv från att äta eller dricka något speciellt, och jag lägger inte särskilt stor tankemöda på att fundera på det heller. Jag äter efterrätt och godis, men håller det till färre tillfällen och hittar andra mys-alternativ till helgkvällarna - frukt upplagd på ett fint fat och lite nötter i en skål till exempel.

Och vi har hittat en helt suverän frukost, som både känns nyttig, fräsch och lätt-äten tidigt på morgonen, samtidigt som den håller en mätt länge. Keso med två-tre sorters hackad frukt och vaniljyoghurt på toppen är the shit här hemma just nu. En skål med den blandningen och så kaffe och jos eller c-brus och jag står mig utan problem fram till 11 på förmiddagarna. Och då äter jag frukost vid 6 på morgonen....

Så. Livet rullar på och vi rullar mindre, kan man säga. :) På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar