söndag 3 mars 2013

Åk och köp!

Jag är en gammal bokrea-nörd. För en tio år sen så var varje bokrea något man började se fram emot redan i januari, man lusläste bokrea-kataloger och jämförde priser och gick nog ta mig tusan på varenda bokrea - bokhandlar, ICA, COOP, Åhléns, whatever. Ofta var det kokböcker som lockade allra mest - jag har väldigt många kokböcker i bokhyllan avsedd för detta (nära köket) tack vare denna bokrea-mani.

Sedan insåg jag att a) internet är en mycket bra recept- och inspirationskälla, och b) kokböckerna lästes inte särskilt ofta. Möjligen undataget de böcker som innehöll basrecepten jag alltid återgår till (Vår Kokbok, Sju Sorters Kakor, osv) och de med fantastiska foton och dräggelframkallande recept. De sistnämna recepten tillagades dock sällan utan blev mer sådana som gav inspiration. Och fungerade som matporr. :D

Dessutom har bokreorna nuförtiden liksom vattnats ur. De är bleka kopior av "forntidens" bokreor, det är lite som att luften gått ur dem. Den där julaftons-aktiga stämningen jag kände infinner sig aldrig numer. Tror till och med att jag helt missat bokrean något år på senare tid.

Idag gjorde jag dock en lov bland bokborden på ICA Maxis bokrea-avdelning. Och två böcker fick lov att följa med hem. J hittade en billig och i alla fall vad det verkar som på ytan enkel och handfast bok med veckomenyer - Tom Sjöstedts "Toms tips - 77 recept på 7 veckor, Stjärnkocken förenklar ditt liv" (titeln lovar mycket i alla fall, vi får väl se...). För blott 39 riksdaler kändes den som en ok investering.

Sedan snubblade jag över en bok jag fingrat på förut men alltid tyckt varit för dyr. Skriven av en person vars blogg jag hittade just innan hon typ lade ner den (vill jag minnas - nån som vet om den fortfarande är vaken, eller kanske återuppstått? Måste googla lite sen...). Och som jag utvecklat en liten förtjusning i tack vare "Historieätarna", som måste ses som förra årets bästa SVT-produkt. Vilken bok? Jomen, Lotta Lundgrens "Om jag var din hemmafru - eller hur man får en vardag att smaka som en lördag" (vilken fantastisk undertitel, tycker ni inte?).

Bildkälla: Härifrån

Jag tvekade över boken även denna gång - 149 kronor är kanske inget att direkt orda om meeeen ändå (jag är sparsam, kanske till och med en smula snål). Som sagt - jag misstänker att alla recept, åtminstone de som är något att ha, finns på internet, när det gäller kokböcker nuförtiden. Men J övertalade mig att köpa boken och den åkte ner i varukorgen.

Och OHBOY är jag glad att han gjorde det? Jag är förtjuuuust! Förtjust, säger jag! Lotta har en fantastisk berättarstil, jag sitter och småler hela tiden och hör hennes röst inne i huvudet. Bilderna är GRYMMA. Och en människa som beskriver Pasta Bolognese som en kulinarisk motsvarighet till missionären, eller myntar bevingade ord som "Min kropp är mitt äldreboende" som modern variant på "Min kropp är mitt tempel" - vad är inte att älska eller åtminstone starkt uppskatta hos denna människa?

Kort sagt. Har du 149 kr du inte vet vad du ska göra med och inget bättre för dig, spring och köp. Just do it! Eller beställa hem, boken lär finnas på internet-bokhandlarnas bokrea också. Du förtjänar den här kokboken. Och då har jag inte ens nämnt recepten - de får du upptäcka själv. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar