söndag 16 juni 2013

Testa, testa, testa!

Vet inte om det är vuxenpoäng på att gilla ostbricka. Jag var inte överförtjust i ostar när jag var liten, kan jag ju konstatera - ostar var något man hade på mackan och NEJ (med eftertryck) det kunde inte ersätta efterrätt (efterrätt var glass, mousse, paj, osv). Att duka fram några mer eller mindre kletiga, mer eller mindre illaluktande ostar tillsammans med kex och lite frukt... det var något som vuxna gjorde.

Jag gillar fortfarande glass - det är en av mina absoluta favoritefterrätter. Men något har hänt med mina smaklökar och mina preferenser, och jag kan tycka det är helt ok med ostbricka också. Inte bara till efterrätt. Ibland kan det få bli en hel måltid, med lite annat tilltugg också. Oliver, en slantad ölkorv, osv.

Förra fredagen var jag ensam hemma - J var iväg på personalfest. Jag var inte särsilt hungrig, så istället för att slå till på en köttbit med tillbehör som jag brukar göra när han är borta (när katten är borta...) drog jag till med ett paket blandade kex, två småförpackningar med blandade dessertostar, bigarråer, oliver, en ölkorv. Och för att "mata till det" inledde jag min privata fest med två grillade majskolvar med lite smör och salt. Kanontrevligt. :)

Fick lite ost över, och igår föreslog J att vi skulle komplettera med ytterligare lite ost och köra ostbricka till kvällsmat. Vi kom hem med ganska mycket ost, faktiskt - vi slog till på en färdigkomponerad ostbricka från Falbygdens ost, med taleggio, brie, två sorters mögelost... Och så hittade jag något jag varit nyfiken på bland ostar med kort datum, sådana som såldes för halva priset. Färskost med romrussin.

Jag menar, jag älskar romrussinglass. Kalla mig tant, jag är lite tantig och gillar romrussin och portvin och sånt där. Och färskost.... det är ju oftast gott. Personligen hade jag nog aldrig kommit på att kombinera färskost och romrussin, men det lät lockande.

Och HERREGUD vad gott det var!!! Ni måste prova! Vi köpte det där lilla paketet med drygt ett hekto romrussinost, J smakade men jag tror jag åt halva osten igår alldeles själv. Och idag skrapade jag ur det allra sista ur paketet till mellanmål till kaffet på eftermiddagen. Hade jag haft mer hade jag varit lycklig! Spring och köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar