lördag 29 september 2012

Ingefära is the shit

Jag är inne i en period av ingefära. Jag köper hem massor av färsk ingefära och har ingefära i mat (kycklingwok, ugnsstekt kyckling), nybakat (J:s kaka med ingefära och kardemumma), drycker (testa att lägga ett par skivor ingefära i en mugg te.... eller koka upp vatten med ingefära, ett par strimlor citron- eller apelsinskal, och dricka varmt med honung och lite pressad citron!) och ikväll även efterrätt. Jag har för första gången i mitt liv kokat klassikern ingefärspäron själv. Och ja jo, det kommer nog bli fler gånger, fast med lite tweaks. Såhär gjorde jag ikväll:

Ingefärspäron

Koka upp en sockerlag på 4-5 dl vatten och 2,5-3 dl strösocker samt färsk, skalad ingefära i skivor. Jag använde motsvarande två "tumstorlekar" ingefära. Låta sjuda i 15-20 minuter.
Skala 3-4 fasta päron, halvera och ta bort kärnhusen med en liten sked. Lägg ner päronen i kastrullen med sockerlagen och låt sjuda i 40-50 minutrar.
Ta av kastrullen från värmen och låt svalna.
Servera päron med lite vaniljglass och skeda över lite av lagen som "sås".
Det ska gå att frysa in päronen i lagen också.

Tyckte det hela blev en lite för sött, till och med för mig . Nästa gång kommer jag nog ha lite mindre socker i lagen. Och kanske ha i citronskal när lagen kokas ihop, och lite pressad citronsaft för att öka syrligheten. Kanske en kanelstång också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar