söndag 27 januari 2013

Laxfiléer med kräftstjärtar

Från början hade jag tänkt att nedanstående rätt skulle bli vårt fredagsmys, då jag snubblade över det här receptet på onsdagseftermiddagen på Facebook. Men sen fredag eftermiddag bestämde vi oss ändå för de sedvanliga kycklingburgarna, som börjat bli lika traditionsenliga på fredagskvällarna här som tacos lär vara hos många barnfamiljer. Jag klagar absolut inte, det är kanongott.... fast ok, lite väl rutinmässigt börjar det kännas. :)

Men igår, då blev det av. Och jag tror nog det är första gången på väldigt länge vi valt fisk till lördagsmiddag, och dessutom varit nöjda med det!

Såhär gjorde vi:
Originalreceptet utgick från en laxsida, det gjorde inte vi. Istället tog vi två laxfiléer vi hade i frysen och tinade. Strödde över lite salt och peppar samt citronpeppar och lade i en form.

J rörde ihop en halv deciliter creme fraiche, ett par matskedar majonnäs, ett par matskedar fryst dill, 1 dl västerbottenost och ungefär en halv burk kräftstjärtar. I efterhand tyckte han att vi borde ha grovahckat kräftstjärtarna lite, jag tror jag håller med. Röran blev ganska tjock och inte så "rörig" - tror inte det hade varit fel med lite mer creme fraiche, och kanske lite extra smaksättning i form av citronsaft och kanske till och med lite rivet citronskal.

Sedan kladdade vi på röran på laxfiléerna och skjutsade in dem i ugnen, ca 25 min och 200 grader.

Fisken serverades med kokt potatis, brysselkål och ångade salladsärtor:

Bildkälla: Privat foto

Och eftersom jag blivit helt besatt av blodapelsin och druvor på sistone, så blev det en frukttallrik till "efterrätt" framför TV:n. Jag åt så mycket frukt att min mage pep.....:}

Bildkälla: Privat foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar