söndag 21 april 2013

Bananglassdags minsann

Det dröjer länge mellan inläggen i denna blogg - det är så mycket annat som ska hinnas med. Jag jobbar och står i på jobbet, det har varit högt tempo och en hel del resande på sistone. Jag försöker hålla igång träningen, minst två-tre pass i veckan. Vi kollar på hus (!) och är ute och övningskör. Odlandet på balkongen   har börjat frodas (min rosenbuske som jag fick av herr G i födelsedagspresent har överlevt vintern och börjat skjuta gröna blad för fullt, tre tomatplantor och en chili är omplanterade från minidrivhus till varsin kruka och väntar på stabilt vårväder och varmare temperaturer och därefter utflytt, och idag har vår citronplanta börjat blomma!). Och så försöker jag hitta tid för vänner och familj och umgänge och socialt liv. Det kanske är lite skrattretande för vissa, vi har inga barn att ta hänsyn till men ändå känns det som att tiden inte riktigt räcker till...

Men men. Nu hittade jag några minutrar till övers och använder dessa för att berätta för er om en trevlig upptäckt jag gjort matmässigt. I fredags fick jag ett recept av en kollega på en "nyttigare" glass, baserad på mixad frusen banan, och knatade hem och skivade bananer och stoppade i frysen. Sedan blev de liggande där tills idag, när vi kände att vi ville ha något sött till eftermiddagskaffet. Och nu har jag en hel del idéer om vad man kan hitta på för vidareutveckling av det här receptet.... så gott var det!

Banan- och jordnötsglass
2 pers

Ingredienser
2 skivade, frysta bananer
1 dl jordnötssmör
1 msk färskpressad limejuice
0,5 msk honung (fast vi tog 1 tsk florsocker istället)

Mixa alltsammans så slätt som möjligt. Servera direkt i små skålar.

Jag är normalt inte överdrivet superförtjust i jordnötter, men det här var gott. Fast jag undrar om det inte vore lika gott, eller godare, att mixa frusen banan, frusna blåbär eller hallon, kanske lite turkyoghurt.... det blir definitivt nästa dessert-experiment!

1 kommentar:

  1. Mixa frusen banan med andra bär är mimsfillibabba! Lycka till med husetletandet!

    SvaraRadera