torsdag 9 maj 2013

Mat och odlande, och så ett tips!

Den här bloggen startades en gång i tiden som en matblogg, men nuförtiden så blir det inte så mycket matbloggande, känns det som. Intresset för mat och matlagning finns där, absolut, men jag saknar för tillfället glöden och inspirationen.

Ett par andra intressen har trätt fram istället. Ridningen är ett - ett återupptaget ungdomsintresse som blivit superskoj att syssla med. Men hade någon sagt till mig att trädgård och odlande skulle bli en av mina favoritsysselsättningar för en fem år sen så hade jag gapskrattat den personen i ansiktet. Jag - med dödens fingrar? Som inte kunde få särskilt många krukväxter att överleva i min vård?

Men så är det. Jag håller sakta på att transformeras till en liten odlingsnörd. Roligast hittills har varit att odla saker som går att äta, så odlingsintresset är på sätt och vis matrelaterat. Passar dessutom fint ihop med min vilja att äta kvalitaivt, medvetet och gärna närodlat och ekologiskt. Fast jag börjar även intressera mig för andra växter också. Såna som är vackra eller roliga.

Det är kanske en reaktion på allt stressande i mitt liv - man kan liksom inte skynda på en planta. Det är definitivt tålamodsbyggande - vissa växter är snabba som tusan (ta t ex ruccolafrön och så i en blomkruka - jag lovat att du ser grönt sticka upp på bara ett par dagar!) men det tar ändå tid att få dem att växa. Vissa saker ger inte utdelning alls..... fröna ligger där och inget händer. Bara att bita i det sura äpplet och testa något annat. Men när det ger resultat - gärna ätbart sådant - det är så himla roligt. Det är skitkul att använda hemodlad chili i maten. Gå och plocka från krukväxten vid behov. Jag hade minitomater från juli-aug till slutet av oktober på (inglasade) balkongen! Och just nu gläds jag åt att våra sockerärtor och salladslöken börjat sticka upp i sina respektive krukor.... det spelar ingen roll om det blir något vettigt av dem, det är kul bara att se dem poppa upp!

Igår snubblade jag över nåt nytt. Kollade TV-tablåerna för att leta lite efter ett tidsfördriv när mannen sa att han ville spela lite WoW. Och hittade ett program som lockade - "Trädgårdsonsdag". Och nu är jag frälst. Det är typ mitt i pågående säsong men alla hittills sända program är tillgängliga på SVT Play. Så kolla! Jag gillar Pernilla Månsson Colt, jag tycker John Taylor är rolig och Tareq Taylor.... alltså, jag ÄLSKAR hans dialekt. Och maten han lagar verkar så god!

Och nu vill jag ännu mer bo i hus med en egen trädgård. Och ett växthus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar