lördag 4 maj 2013

När man inte vill laga mat...

På sistone har det här med matlagning inte känts så roligt, kreativt eller inspirerande. Mer ett nödvändigt måste, en rutin som ska upprepas om och om igen för att hålla blodsockret i schack och orka med. Därmed inte sagt att vi inte ätit helt ok och god mat.... bara att det inte känts så intressant att blogga om det. :)

Den här veckan har vi haft två fredagar och två lördagar. Varav den enda lördagen blev lite av en söndag framåt kvällningen. Och likadant blir det nästa vecka - känns faktiskt helt ok med röda dagar och ledigt mitt i veckan! Tänk om det var så jämt, jobba två dagar, ledig en dag, jobba två dagar och sen ledig igen.

Förra "lördagen", dvs i onsdags, drog vi ut i skogen och grillade vid en sjö. Solen sken och även om det blåste och därmed inte var optimalt och varmt så var det riktigt najs. Sådär lagomt, lite planering och lite improvisation, avslappnat. Jag grillade korv och åt melon och mjölkchoklad och drack kaffe och pratade om allt möjligt med vänner - det var en finfin dag!

Idag har jag och J varit på lite bilutflykt - vi for till Axvalla marknad och hamnade i en tidsbubbla. Ja, så kändes det. Folk betalade med kontanter (jag minns ärligt talat knappt senaste gången jag tog ut pengar från en bankomat innan i förmiddags!), spatserade runt med ungar och hundar och tittade. Det fanns blommor och smycken (både rent krafs och saker som kändes bärbara) och t-shirtar med "stentuffa" tryck, det fanns stånd med indianer i "autentiska" outfits som tokspelade panflöjtmusik (jag HATAR panflöjtmusik),  och godisstånd. Jag minns godisstånden på marknaderna jag gick på när jag var liten - det fanns såna där krulliga polkagrisliknande karameller, polkagrisklubbor och -stänger i alla möjliga smaker och storlekar, fudger och kolor och marknadskarameller. Sånt fanns här med.... och massa sånt där godis som jag starkt misstänker innehåller förbjudna färgämnen och annat spännande förpackat i färgglada plastförpackningar. Det fanns nybakta donuts, karamelliserade äpplen, kanderade nötter och mjukglass. Loppisstånd med backar med allt möjligt krafs i. Vi hittade till och med stånd som sålde VHS-filmer! Vem har en video hemma numer?

Men vi köpte faktiskt inget. Inte ens fika att ta med hem. Vilket kändes lite dumt när det första vi gjorde när vi kom hem var att kila in på ICA tvärsöver gatan och köpa nygräddade kanelbullar. :)

Och ikväll kände ingen av oss för att laga mat. Vi tog ett par knäckemackor var nyss, och utöver det har jag bestämt att vi ska ha lördagsmys vid TV:n. Lite lördagsgodis, dipp och grönsaker och ett glas vin till mig.

Dipp och grönsaker är faktiskt en rätt trevlig kvällsmats-ersättning nån gång då och då när man är själv eller inte känner för att laga mat. Man fyller ett fat med grönsaksstavar - morot, gurka, paprika, blomkål, broccoli, rädisor, ett äpple i klyftor kanske. Lite vad man känner för - kan tipsa om att rättika (såna där vita "jättemorötter" man kan hitta både hela och uppdelade i bitar på grönsaksavdelningen) är gott, stjälkselleri är gott, päronklyftor funkar, osv. Och så kan man köpa en färdig dippmix och blanda med gräddfil, turkyoghurt eller lätt-creme fraiche (de båda senare kan behöva blandas med lite vatten för att inte bli för tjocka i konsistensen). Eller så blandar man själv - yoghurt med mosad fetaost och ajvar relish och lite pressad vitlök, salt och peppar är gott, likaså gräddfil eller yoghurt blandad med örtsalt, peppar,och fransk grönsakskrydda. Och vill man göra det hela mer matigt så att det mättar lite extra, varför inte koka ett par ägg, ta fram en liten skål med oliver, rosta lite bröd och servera med tapenade eller nån annan röra, kanske slänga med lite charkuterier?

Nåväl. Dags för oss att slå oss ner i soffan. Ha en trevlig lördagskväll allesammans!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar