lördag 17 november 2012

Emils päronpaj

Jag har ju faktiskt något att blogga om matmässigt också!

Igår var det ju alltså jag och grabbarna på deras grabbkväll. Tacos tycks vara en stående meny (vad är det med mig och tacos? Alla tycks vilja äta tacos med mig, jag käkar tacos enligt stående rutin varje måndag och hamnar titt som tätt på andra event med tacos vilket gör att jag käkar tacos 1-2 gånger i veckan....), tillsammans med en svårförsvarlig mängd lösgodis. Men värden står även för en dessert enligt rutinen - och igår serverades det päronpaj. Emil som värdade hade fått receptet av sin mor, i hans receptblock stod det omnämnt som "Anitas paj" men jag tänker döpa det till Emils päronpaj. GOTT!


Emils päronpaj

150 gram smör (smält)
2 dl vetemjöl
1 dl socker
½ dl grädde
½ dl sirap
2 dl havregryn
2 tsk bakpulver
Valfri frukt/bär i botten (i Emils fall, konserverade päron)

Smält smöret i en kastrull.
Blanda alla torra ingredienser under tiden.
Rör i grädde och sirap i smöret och blanda ned det torra.
Skiva päron eller annan frukt och lägg i lämplig pajform.
Klicka över smeten och försök jämna till lite.
Grädda i ugn, 20 minuter på 200 grader.
Servera med vaniljsås, glass eller vispad grädde.

Kan tänka mig att det hade varit gott att ha i lite kokos i smeten eller strö över mandelspån. Eller krydda päronen med ingefära eller kanel innan man klickade över smeten. Men gott var det ändå.... mycket! Även om vi allihop kanske var lite väl mätta efter tacos och det där lösgodiset....

Nu ska jag fara och vakta barn åt lillasyster och hennes sambo, som ska ut på lite galej. Har utlovat spagetti med köttfärssås (på kycklingfärs, för J:s skull) - rena barnmaten. Hoppas jag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar