tisdag 13 november 2012

Resultatet

Eftersom jag haft lite mer än vanligt kring mig och om mig på sistone, både jobbmässigt och ur privat synvinkel, så ligger jag lite efter med uppdateringen om vårt lilla experiment med hemgjord glögg.

Jag har rört om (kanske inte så regelbundet som två gånger om dagen men minst en gångom dagen har det i alla fall blivit) och tittat till hinken och lyssnat på dess bubblande små ljud. Struntade helt i att ta bort potatisen till slut, kändes som lite för mycket pill att försöka ta reda på potatisbitarna och särskilja dem från ingefärabitarna, som också var gulaktiga och av ungefär samma storlek.

I söndags kväll silade jag så sörjan genom en trådsil och tappade upp den bruna vätskan på flaskor. För ja, glöggen är brun. Vill man inte ha den brun kunde man blanda den med rödvin (oklart mängd), stod det i receptet. Jag bestämde dock mig för att provsmaka innan samt att avvakta med ev rödvinstillsättning tills serveringstillfället - mycket för att vi helt enkelt (oplanerat nog) inte hade flaskor i tillräcklig mängd annars. Det blir nämligen en del glögg.... vi fick ihop 3 1,5L-flaskor och lite till. :)

Och (självfallet) smakade vi på glöggen redan i söndags kväll. Värmde upp en liten mängd, utan rödvin, för avsmakning. J:s omdöme var "sött, starkt!" (oklart hur hög alkoholvolymen är, faktiskt ingen aning om han menade den sortens styrka eller att det var kryddigt, för det är det också....). Mitt eget betyg på glöggen "au naturelle" är att den är söt och nog därför kommer att vinna på rödvins-addering nästa gång. Jag föredrar ju eg de mindre söta glöggerna. Å andra sidan - receptet innehåller 2,5 kilo (!) socker, så vad väntade man sig. :D

2 kommentarer:

  1. ååå jag vill provsmaka! Förresten, har lagt in din blogg i min länklista. Hoppas det är ok, annars får du säga till! Kram

    SvaraRadera