söndag 8 april 2012

Påskaftons-dessert 2012

Hörni. Det är dags för matblogg nu, tro det eller ej.

Igår hittade jag min köksmusa igen och vispade ihop en mandel-pavlova till påskaftons-dessert. Själva mandelmarängbottnen fixade jag till hemma (har frysen full av äggvitor i småburkar efter alla creme brûlée-försök på sistone, letar efter användningsområden...) och sen for vi hem till mina föräldrar på Kinnekulle för att fira påskafton med väldigt mycket mat. När det började bli dags för dessert visade det sig att mamma stoppat elvispens vispar i diskmaskinen, som inte gick att stoppa mitt i programmet, så jag fick handvispa 2,5 dl vispgrädde. Med lite tur vispade jag bort lite av alla kalorier vi satte i oss...

Mandel-pavlova med citrongrädde och frukt

Botten gör du såhär:
5 äggvitor
2,5 dl strösocker
1-1,5 dl mandelspån

Värm ugnen till 150 grader.
Hetta upp en torr stekpanna och rosta mandelspånen. Krossa till dem lite extra medan de svalnar.
Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa till en fast marängsmet.
Blanda ner mandelspånen.
Bred ut på bakplåtspapper - jag gjorde en stor botten men det går säkert att göra portionsbottnar
också. Osäker på hur det påverkar gräddningstiden.
Grädda mitt i ugnen i ca 50 minuter.

Ta ut och låt svalna. Vågar du kan du försöka ta loss den från bakplåtspappret och lägga över på ett fat. Jag klippte bara till pappret och lät det vara kvar....
När det börjar bli dags för servering är det dags för fyllning:

Fyllning:
2,5 dl vispgrädde
1 dl lemon curd (eller varför inte lime curd)
Ev en nypa vaniljpulver eller två
Blandad frukt i bitar och bär, gärna syrliga - vi använde tinade mangotärningar, hallon, kiwi och granatäppelkärnor (hittade frysta granatäppelkärnor på ICA senast jag handlade, perfekt!)

Vispa grädden ganska fast.
Blanda ner lemon curden och ev vaniljpulver.
Bred över mandelmarängbottnen. Eller spritsa, det kanske blir dekorativare. Igår gjorde jag det enkelt för mig!
Strö över frukten.
Servera!

Vi hann inte fota underverket innan vi satte tårtspaden i den, så ni får hålla till godo med två foton på den påbörjade desserten, tagna med min mobil:













Bildkälla: Privata foton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar