söndag 29 april 2012

Möhippa och gröna fingrar

Igår hade vi en liten möhippa inför morgondagens bröllop. Vi - Maria, Stina, jag och den blivande frun Naima - besökte Arenas relax-avdelning och badade flertalet olika slags bastu, utomhuspool, jacuzzi, provlåg hamamsten, testade ångbastu och upplevde äventyrsduschen. Den sistnämnda framkallade störst förtjusning - det var häftigt att stå i ett åskregn eller varmt sommarregn med olika dofter och ljudeffekter. Allt som allt ett helt ok första besök på badpalatset - och då missade vi ändå upplevelsebastun och rutschkanorna. Kan nog bli fler besök där i framtiden.....

Sedan, efter detta badande som vi kan likna vid historiska tvagningsceremonier inför bröllop, hastade vi (bokstavligen, vi hade tjugofem minuter på oss att sminka, fixa hår och få på oss kläder samt knata förbi kassan) vidare till Glädje där vi intog tvårätters middag med vin och kött (!) och en hel del pratande. Och varsin gudomlig efterrätt - vi var fyra tjejer som alla beställde in varsin efterrätt, ingen tog samma, och ALLA njöt mer eller mindre högljutt. För min del var valet solklart, jag visste vad jag ville ha från start - Glädjes fantastiska creme brulée med glass. Igår serverades det jordgubbsglass till:

Bildkälla: Privat foto

Och som ni ser slog jag även till på en hallon-mojito. Även det ett säkert kort - den är GRYM och väl värd en rekommendation. Jag måste lära mig att tillverka såna där själv...

Vilket på sätt och vis leder mig till vad jag gjort idag. Först en exkursion till Plantagen för investering, och sen har jag avrundat eftermiddagen med en planterings-frenzy på balkongen. En styck nyinhandlad tomatplanta och tre kryddplantor fick nytt hem därute. Basilikan var given - det är favoritörtkryddan. Och sen inspirerade mojiton ovan mig så till den grad att jag spontaninvesterade i mynta. Chokladmynta blev det - hoppas det funkar. Och på köpet åkte en oregano-planta med från affären också. Mina små drivhus-bäbisar chiliplantorna och physalisplantorna har fått flytta ut till krukor på balkongen, balkonglådan har fyllts med jord och däri har jag frösått ruccola, och drivhuset har fyllts på med fler torvbriketter och frön. Nu håller jag tummarna för att ytterligare tre små chilisar och paprika ska vílja växa till sig i köksfönstret. Och avslutningsvis stoppade jag ner tre vitlöksklyftor i en kruka också och hoppas få till vitlöksblast att hacka ner i såser och sallader senare i sommar. 

Och vad har detta med mat att göra? Tja... varenda liten växt därute på balkongen nu är ätbar eller kommer att ge ätbar frukt. Hoppas jag. :)

Nu ska jag fullfölja min medelålders-helg med att kolla på trädgårds-TV, Morden i Midsomer, dricka te och tvätta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar