måndag 9 april 2012

Värdinnegåva


Jag är ibland lite gammaldags av mig. När jag är inbjuden på besök hos folk, så vill jag ibland ha med mig en gåva till värden/värdinnan. Kalla mig lite småtantig, men det är något jag själv uppskattar när jag är värd ibland. Inte att få en massa saker (det har jag lite svårt för), men nån symbol för uppskattning är väl alltid trevligt. Det kan vara en blomsterkvast (ärligt, hur ofta köper man snittblommor till sig själv?) eller något fint förpackat te eller kaffe eller godis. Eller hembakta kakor.

Idag ska vi på påskmiddag hos J:s mamma och hennes särbo. Jag fick ett ryck och bakade mina favorit-småkakor att ha med som liten gåva - kolasnittar. Utgår från ett klassiskt recept från typ "Sju sorters kakor" men har modifierat lite och blandar olika sorters socker och sirap då jag inbillar mig att det blir en bättre kolasmak. Och idag hade jag solroskärnor på hälften - inte för att de skulle "ge illusion av nyttighet" som J tyckte, utan för att det är gott. Lite nötigt och dekorativt, liksom.

Kolasnittar - grundrecept

Ingredienser
0,5 dl farinsocker
1 dl råströsocker (demerara)
1 dl strösocker
200 g rumsvarmt och mjuknat smör
2 msk vaniljsocker
1 msk mörk sirap
2 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Förbered två plåtar med bakplåtspapper.
Mixa samman socker, sirap, smör och vaniljsocker i en matberedare. Eller blanda för hand i en bunke.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i matberedaren/bunken.
När allt är väl blandat, häll ut degen på ett mjölat bakbord och knåda ihop den lite.
Forma fyra lika stora klumpar, rulla ut dem till varsin längd och flytta över dem till plåtarna, två och två.
Platta till längderna lite med fingrarna eller med en gaffel.
Nu kan man strö över solroskärnor, nöthack, mandelspån eller annat som man ev vill ha på kakorna. Ev får man klämma ner det lite i degen så det fastnar.
Grädda mitt i ugnen i 13-15 min.
Skåra längderna till sneda snittar med en vass kniv eller degskrapa.
Låt svalna lite.

Provsmaka självklart kantbitarna för att försäkra dig om att kakorna är goda. :)

Bildkälla: Privat foto

Kan tänka mig att det funkar fint att variera kakorna med nöthack eller chokladhack i degen också. Eller varför inte polkagris-kross eller Marianne-kross? Eller att smälta choklad och ringla över de svalnade kakorna. Kanske strö över lite daimkross?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar