tisdag 1 maj 2012

Valborg, bröllopsfest och GRYMMA korvar

Igår, på valborgsmässoafton, var vi på bröllop. Naima och Martin slog sina påsar ihop, "slutade leva i synd" och blev istället äkta makar. Bröllopsceremonin hölls under bar himmel vid ett skogstorp uppe vid friluftsområdet på Billingen, och därefter firades det med eldar och grillning och umgänge. Jag, som inte direkt ser mig som en friluftsmänniska trots att jag är uppvuxen på landet, hade länge oroat mig för det här med lämplig klädsel på ett utomhusbröllop i april-maj. Nu blev det en av mina favoritklänningar med dubbla strumpbyxor, kofta, scarf och så småningom en grövre stickad kofta och jacka - och visst var det en smula kyligt ett tag men sedan hittade vi den perfekta platsen i ett vindskydd med en rejäl värmande brasa. Och vilken fest det blev! Inget hejdundrade tjohej kanske, särskilt inte för mig som höll mig nykter som chaufför, men det var så himla mysigt - gamla vänner och en del nya ansikten, massor av prat och skratt, god stämning och ganska så svårt att slita sig vid midnatt... Jag hoppas verkligen brud och brudgum var nöjda med evenemanget - vi var det i alla fall (även om min kära sambo gnytt om halsont och förkylning nu ikväll)!

Som sagt, det var inget konventionellt bröllop. Brudparet hade inte bara valt bort det här med kyrka och traditioner, de hade även "vänt" på festschemat mot hur det brukar gå till. Festen hade börjat flera timmar innan vi kom till festplatsen - släkt och vissa utvalda vänner hade inlett dagen med lite socialt umgänge och middag. Därefter anslöt vi och fler gäster och hälsades väkomna med bubbel och mingel, innan det var dags att samlas för själva giftermåls-ceremonin som hölls kort och enkel. Och därefter tändes flertalet eldar och en grillplats. Folk minglade runt och samtalade och skålade i väntan på grillvänlig glöd. Och när denna uppnåtts inleddes grillandet av bröllopskorvarna - ett recept framtaget speciellt för brudparet av en lokal tillverkare, Hökensås Charkuteri. Och herreguuuud vad goda de var!!! Här snackar vi välkryddat kött i korvformat, det var som att någon pressat supergoda köttbullar i korvfjälster och serverade med bröd och hemgjord senap. Jag drog i mig tre rejäla korvar och hade inte magen hållts in av strumpbyxorna hade det nog blivit fler. Hoppas verkligen de där korvarna går att köpa någonstans någon gång....

Och vem vet. Favoritrestaurangen Glädje, som stod för cateringen och om jag förstått saker och ting rätt även tipsat brudparet om korvtillverkaren ovan, ska ju öppna gårdsbutik i stan. Jag misstänker att varorna inte lär bli billiga... men hittar jag de där korvarna så lär det bli investering!!!

Idag har det varit ledigt, och större delen av dagen har jag spenderat på balkongen. Försommarens (för det är väl det nu?!) första balkongfrukost intogs imorse, och sen blev det fika på balkongen och lunch på balkongen och läsa och måla naglarna på balkongen. Resultatet är en rödrosa urringning och rosa överarmar, och röda knän. Kanske - kanske - en och annan fräken extra på näsan och kinderna. Men det är så typiskt mig - jag vill så gärna få lite färg av solen i ansiktet, men de delar som får färg är inte ansiktet och de får en annan nyans än den önskade.

Nu väntar sängen... Gonatt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar