lördag 5 maj 2012

Slår ett slag för det här med fisk

Mitt projekt att införliva mer fisk i min kosthållning är hittills riktigt lyckat. Vi käkar faktiskt fisk minst en kväll i veckan, och det blir ofta matlåda till dagen efter så i praktiken så innebär en fiskmiddag per vecka fiskintag två gånger för min del.

Och jag har verkligen omvärderat mina inställningar till fisk. Visst, jag väljer helst kött när jag går på restaurang, men jag äter ju sällan kött hemma och då kan man ju lika gärna passa på. Dessutom har jag lärt mig hur jag kan förvandla fisk till något som jag inte bara äter utan även tycker om att äta. Oftast blir det just torsk eller annan vit fisk som man kör i ugn med nån gratängsås och andra grejjor med mycket smak typ det här eller det här, det är så sjukt enkelt och blir oftast så väldigt väldigt gott.

Men variation förnöjer. Jag försöker hitta variationer både på kryddning och fisksorter. Ett problem i affären är dock att jag ofta trillar dit på de "säkra" korten. Och jag har hittills inte vågat mig på att köpa färsk fisk i fiskdisken eller hos fiskbilen, det kanske får bli nästa projekt. Och snart är det ju sommar, då ska man ju käka sill. Kanske får bli att testa sill till midsommar? Jag har testat det då och då under åren, men hittills inte förstått tjusningen med det där. Det har alltid smakat för mycket.... sill.

Men skam den som ger sig! Fler tips på fiskrecept som kan leda till variation för vår del mottages tacksamt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar