måndag 21 maj 2012

Sommar

Idag känns det verkligen som om det gått och blivit sommar ute. Tog mig till jobbet utan jacka för första gången i år - räckte finfint med bara en kofta över klänning och capribyxor. Solen har strålat hela långa dagen. Och vi har haft tacomåndag här ikväll, och jag njuter - verkligen stornjuter - av att ha en lägenhet som inte kokar om fler än fem personer vistas i den samtidigt och lagar mat osv. Idag var vi sju personer plus två barn, en sula trångt men finns det hjärterum....

Fönster står öppna lite varstans i lägenheten ännu, och gästandet avrundades med en trevlig pratstund på balkongen. Visst, jag önskas att den vore större, rymdes en soffgrupp för fyra, kanske fem personer och ändå medgav odlingsmöjligheter. Men vi hade gött deluxe därute i alla fall.

Menyn är ju till stor del given under en tacomåndag - vi äter tacos. Varje hem och värd har en egen tvist på det, men det är tacos. Efterrätter är vad som bjuder till variation - och ikväll bjöd jag på Sommarkaka, ett recept jag snubblade över hos Söta Saker igår. Jag tänker inte kopiera in receptet här, för jag gjorde inga förändringar mot originalet. Som fyllning valde jag två smaker i säsong, även om den ena varit fryst (och tyvärr kändes en smula smaklös). Fjolårets rabarber som legat längst ner i frysens dessertfack, och så finfina små jordgubbar som Jocke köpte på grannbutiken igår. Serverat med en nyvispad marsán och en kopp kaffe. Det smakade verkligen sommar.

Och vet ni? Imorrn ska det vara sommar också. Faktiskt resten av veckan. Jag ska njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar