söndag 8 juli 2012

Födelsedagsfirande part II

...är över, den här gången var det syster med familj samt mina föräldrar som var här och firade. Bjöd återigen på paj (så enkelt att bjuda på när man är några stycken som ska ha) men den här gången blev det riktig gräddtårta. Och en riktigt bra tårta blev det! Tårtbotten bakade jag själv igår kväll och sen fyllde jag tårtan i förmiddags och smäckte på grädde och jordgubbar - för jordgubbar ska det helt enkelt vara på min födelsedagstårta.

En riktigt, riktigt bra tårtbotten

Ingredienser
3 ägg
2 dl socker
4 msk kokande vatten
2 dl vetemjöl
0,5 dl potatismjöl
1,5 tsk bakpulver

Värm ugnen till 175 grader.
Koka upp vatten - det ska koka när du tillsätter det till smeten, det hjälper kolsyreutvecklingen i kakan som blir extra luftig.
Sikta ihop mjöl, potatismjöl och bakpulver.
Vispa socker och ägg luftigt och pösigt.
Blanda ner kokande vatten i äggsmeten, lite i taget.
Vänd ner mjölblandningen.
Smöra och bröa en 1,5-2L-rund form.
Häll i i smeten, grädda mitt i ugnen i ca 30 min - tills stickan inte blir kladdig när du provsticker.

Min kaka fick svalna i rumstemperatur över natten och sen delade jag bottnen i två. Som fyllning hade jag lite drottningsylt, sedan ett lager med hälften vispad grädde och hälften yoghurt smaksatt med lemon curd, och över det ett lager med Ekströms jordgubbsmousse. Ovanpå kakan hade jag det sista av lemoncurd-röran och vanlig grädde på sidorna samt spritsat som kant, och så fyllde jag överdelen med jordgubbar.

Om en tårta får bra betyg av min far och J dessutom jämför den med sin mormors tårtor, då är den BRA! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar