måndag 30 juli 2012

Potatissallad deluxe

Sambon har sin första riktiga semesterdag idag. Vi har varit en sväng på stan, och på vägen hem kom han med önskemål om kvällens middag. Det är ofta så - J står för inspiration och "smak-ramar" och sen kan jag improvisera. På så vis kompletterar vi varandra riktigt bra - J är den "hämningslösa" inspirationen och jag utgår från hans idéer och leker vidare. Ibland blir det som han tänkt sig, ibland har jag sprungit iväg lite längre. Han klagar sällan på min mat dock... :)

Ikväll blir det ljummen potatissallad. Blev extra glad då jag hittade riktigt färsk potatis i mataffären - såndär som ligger i fortfarande fuktig, mörk jord och vars skinn lätt går att gnugga bort med fingrarna när man testar.   En bra grund! Och sen plockade jag på mig ingredienser som jag tycker smakar sommar - rädisor, knippmorötter, smal purjolök...  Hemma i kylen hade jag lite rödlök och en bit grön paprika som finhackades och fick åka med som "kryddning" mer än tuggmotstånd. J får grillad halloumi, själv norpade jag åt mig ett par kryddiga korvar med mycket kött i - jag vill börja käka mer kött även hemma har jag insett. Det här med att sambon är lite "vegetariansk" gör att jag käkar mycket mindre kött än vad jag egentligen vill, bara av farten.
Bildkälla: Privat foto


En enkel potatissallad

Ingredienser - man tager vad man haver och idag blev det:
ett gäng nykokta, färska potatisar lagom för två som kokas hela (då behåller den mer smak)
finskivad rädisa
finstrimlad purjolök
en bit grön, finhackad paprika
en bit finhackad rödlök
ett par skivade morötter

Dressing:
en slatt neutral rapsolja e dyl
en slatt olivolja
en slatt balsamicovinäger
en slatt vitvinsvinäger
(ungefärligt kör jag med dubbelt så mycket olja som vinäger, eller något mer vinäger än 1/3 då jag gillar vinägersmak!)
ett par teskedar färdig burkpesto
en pressad vitlöksklyfta
salt (idag körde jag lite vanligt salt och lite dillsalt)
nymalen svartpeppar
ett par droppar flytande honung

Skaka ihop dressingen och låt den stå och mogna ihop sig. Smakerna utvecklas, så provsmaka när övriga salladen är färdig och se om du är nöjd med smaken eller om något ska tillsättas.
Hacka och skiva alla övriga ingredienser medan potatisen kokar i saltat vatten.
När potatisen närmar sig färdigt, grilla eller stek det som är påtänkt som proteinskt tillbehör.
Hälla av potatisen, och dela de större med kniv direkt i kastrullen. Inget finlir här inte, rustikt och grova bitar är helt ok!
Blanda ner dressingen (efter provsmakning!) i grönsakerna i salladsskålen. Blanda runt ordentligt.
Vänd ner potatisen till sist och vänd runt lite mer försiktigt.

Servera med tillbehör!

Bildkälla: Privat foto


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar