söndag 8 juli 2012

Sommarmat

När jag introducerade bruschetta med tomatsallad för J första gången hade vi just flyttat in i nuvarande lägenhet, och njöt av att för första gången på många år återigen ha balkong under ljumna sommarkvällar. Den där första gången blev ganska snabbt till flera, och fortfarande är det en rätt som vi lätt tar till när vi vill äta nåt lättare och samtidigt väldigt gott. Enkelt, supergott och väldigt väldigt somrigt!

Receptet varierar lite från gång till gång - ännu ett ypperligt exempel på en såndär "man tager vad man haver"-rätt som jag gillar. Viktigast är att det är ett gott, ganska ljust bröd, goda tomater, och att vitlök och basilika finns med i någon form. Ibland serverar jag med några skivor mozzarellaost, eller river över lite parmesan om det finns hemma. Ibland har jag i hackad rödlök. Man tager vad man haver!

Idag gjorde jag ungefär såhär:

Bruschetta med tomatsallad

Hacka 3-4 tomater.
Pressa en klyfta vitlök över tomathacket (man kan finhacka vitlöken också, ger mindre vitlöksstyrka)
Strimla 5-6 basilikablad
Strö över ett par-tre nypor salt, idag tog jag citronsalt
Dra några tag med pepparkvarnen över
Droppa över någon god olja - idag blev det ramslöksolja
Tillsätt en rejäl tesked färdig pesto.
Skvätt över lite balsamvinäger
Blanda runt och låt stå och dra en stund. Smaka av och salta/peppra mer om det behövs.

Skiva en halv baguette i centimetertjocka skivor. Hetta upp en grillpanna rejält och grilla brödet tills det fått fin färg. Gnid det lite med en delad vitlöksklyfta, och pensla sedan med en blandning av pesto och olivolja på ena sidan.

Skeda över tomatsalladen över brödet, servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar