söndag 29 juli 2012

Semestern är inledd

Det är rätt länge sen jag kladdade ihop ett inlägg nu. Kanske var det att de sista jobbveckorna var hektiska och röriga i allmänhet. Övertid, mycket planering och stress var i alla fall det som ledde till det ganska snabba valet att sticka iväg på en "sista minuten"-resa första semesterveckan. Kom hem häromnatten efter en vecka i Tunisien, all inclusive och solgaranti. Och vilket jäkla bra beslut det var - rivstart på semester och total avkapning från jobb, internet och annat i en vecka! Och jag har inte alls lidit nämnvärt av rastlöshet trots att det verkligen varit en vecka i stort sett på samma hotellområde, med några få små utflykter till medinan och ett apotek (medresenären fick ett light-anfall av Hannibals hämnd = resemage och jag fick rycka ut och införskaffa medikamenter för att kurera) bl a. Samma pool, samma strand, samma hotell, samma människor i en vecka. Jag har plöjt ett par böcker, lyssnat på musik, sovit i halvskugga under ett olivträd eller en parasoll och bara slappat. Välbehövligt!

Maten.... var väl lite sisådär. Ingen av oss hade väl förväntat oss kulinariska excesser. Jag har varit på all inclusive en gång förut och anade att det skulle bli ungefär samma typ av mat hela tiden, med liten variation från dag till dag och mellan tidpunkt på dagen. Så blev det också. Vi har inte ätit dålig mat, men kanske inte så himla inspirerande mat heller. Chokladcroissanter, knastersöt yoghurt och omelett till frukost - och en dag åt jag pancakes med socker, sött men gott. Mycket grönsaker, ris, kyckling eller kött till lunch tillsammans med en eller annan pommes frites, pizza slice eller pasta med tomatsås. Och ungefär samma mat till kvällen. Och ALLA mål efterföljdes i stort sett av efterrätt (frukosten inkluderad). Första gången man såg dessertbuffén och fruktbuffén vattnades det i munnen, sedan insåg man att det mesta smakade sött, smörkräm och ungefär detsamma. Någon enstaka gång snubblade man över något som smakade superchokladigt, nötter eller rejält av frukt. Och citron- och pistageglasserna var ljuvliga! Jag och medresenären gjorde en "tradition" att dela en tallrik full av efterrätter, såhär kunde en typisk kvälls-dessert se ut för oss:

Bildkälla: Privat foto

Efter en vecka på ovanstående diet och i stort sett noll motion så har jag ändå inte rört på mig viktmässigt. Det enda som hänt är att jag de sista dagarna började känna en längtan efter svensk mat, svenska smaker som faktiskt smakar något ...och riktigt kaffe! Kan slå vad om att kaffet vi serverades (automat-kaffe, förvisso bra automatkaffe men ändå!) var i princip koffeinfritt. Jag hällde i mig tre-fyra espresso en kväll utan att känna minsta koffeindarrning!

Å andra sidan är det väl precis så det ska kännas. Borta bra, men hemma bäst. Jag har haft en finfin vecka men är glad att vara hemma. Man uppskattar sin vardag så mycket mer nu.... och just nu ska jag avrunda detta blogginlägg och kila ut i köket och fixa varma mackor till mig och min underbara sambo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar