onsdag 2 januari 2013

Leker med en råsaftcentrifug

När vi besökte brorsan senast fick vi låna med oss deras råsaftcentrifug hem för att testa. Tyvärr kom det en massa annat emellan, så det är först nu jag fått tummen ur och börjat leka loss med denna maskin - nu när det snart är dags att lämna tillbaka den. Typiskt. För det visade sig vara jäkligt skoj.

Igår byggde jag ihop vidundret och började med att mata det med ett par äpplen. Och sen blev det en apelsin, en bit ingefära (lite mycket ingefära kanske det visade sig, för det blev en ganska kraftig och stark ingefärssmak - gott men kanske lite väl brännande), en clementin... och det hade lätt blivit mer om inte J kommit och klagat över att vidundret lät som ett halvt sågverk. Inne i lägenheten. Ja jo, liiite högljudd kanske den var. Men ack så rolig!

Fast ok. Lite dyr hobby kanske det är också, med tanke på att två äpplen, en apelsin och en clementin genererade typ ett halvt glas jos till oss var. Frukt är ju inte gratis....

Så även om det visade sig vara en rolig leksak och det kändes väldigt fräscht och nyttigt att göra ett glas jos sådär på kvällen eller morgonen, och jag nog väldigt gärna skulle vilja ha en egen maskin.... så får det nog vänta tills man kanske blivit med egen trädgård med fruktträd (vilket lär dröja eftersom J tenderar att envist dra mot lägenheter när vi surfar hemnet, medan jag försöker hävda att radhus eller åtminstone lägenhet på bottenplan med stor ueplats vore väldigt trevligt). Eller lärt känna någon som har obscena mängder äppelträd och inte kan göra av med alla äpplen själv utan gärna skänker bort säckvis med frukt till den som vill ha.

Men fram tills dess att leksaken ska lämnas tillbaka, så tänker jag roa mig med diverse frukt- och grönsaksexperiment. Ikväll blir det nog äpplen och morötter och lite (mindre) ingefära....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar