tisdag 15 januari 2013

Vinkevink, ett livstecken

Snön har kommit tillbaka. Det dalade fina flingor mot marken när jag tog mig till jobbet tidigt imorse, det hade snöat och blivit vitt (och moddigt!) under natten, och det fortsatte snöa en bra bit in på förmiddagen.

Nackdel: Det blir moddigt. Och det är kallt. Inte lätt att vara hurtig och motionera under de omstädnigheterna. Väldigt lätt att skjuta upp vardagsrörelse.

Fördel: Det blir vitt och ljust ute igen tack vare det! Och vem vet.... det kanske blir läge för en pulkatävling till i år. 

Vid sidan av vardagsmotionen fortsätter vi att försöka äta mer nyttigt, dra ner på kolhydrater, minska ner portioner, dricka mycket vatten, osv. Jag erkänner - inspirationen till vardagsmaten har redan börjat tryta. Och ja, jag vill laga och äta inspirerande mat varje dag - mat är mer än bukfylla för mig och så vill jag fortsätta ha det så även om det är en obalanserad passion (jag älskar mat, maten gör mig rund, hence obalans).

Jag försöker tänka bort pasta, ris och potatis och hitta bättre alternativ, blanda in (ännu) mer grönsaker i maten och ändå ha variation. Igår åt vi fiskgryta (som fått tillreda sig i ugnen, mycket praktiskt - frysta fisktärningar, massor med grönsaker, och så en sås jag rörde ihop och hällde över) med chili, vitlök och lime till bulgur, och det var vad som fanns i matlådan idag också. Lika hett idag som igår - intog (lite väl sen) lunch med lätt rinnig näsa och mycket vatten. Nu ikväll blev det wok med kyckling, massor av grönsaker, cashewnötter och lite nudlar. Jo, lite fusk blev det. Men så är jag på väg till badhuset för ett första simpass (avv många hoppas jag) så lite kolhydrater lär väl funka. 

Likväl. Mottar gärna tips på lite roligare vardagsmat. Hur varierar andra sin vardagsmat? Vad äter man istället för ris, pasta och potatis? Vad funkar på tallriken på kvällen som "lättare" middag likaväl som i lunchlådan dagen efter? Vad äter DU?

1 kommentar:

  1. En sak som är god till maten istället för pasta, är zuccini som man strimlar på längden med en potatisskalare och sedan snabbt fräser runt i stekpannan med lite smör, salt och peppar. Det får inte bli för mycket stekt för då blir det bara slajmigt. Men det är gott till en stekt laxbit och en god sås. Smakar nästan som färsk sparris när den är sådär snabbt stekt i långa tunna strimlor.

    SvaraRadera