lördag 19 januari 2013

Sallad med grilloumi

Det är en helt oplanerad lördag, och för en gångs skull har jag inte blivit rastlös eller känt mig ostimulerad. Inget klättrande på väggarna, inga humörsvängar, bara vara och göra vad som faller en in. Har inte gjort något särskilt och har inte dåligt samvete för att jag inte gjort nåt vettigt av tiden. DET känns faktiskt bra, särskilt som arbetsveckan varit lite bergodalbana och avslutades på mindre roligt sätt. Jag hatar att inte lyckas med något jag åtar mig, särskilt om jag lägger ner en hel del tid och möda på det.

Men men.... nu är det helg och jag fokuserar på det!

Senast vi var och handlade plockade J på sig en bit grilloumi-ost från Fontana. Och idag bestämde jag mig för att hitta på något med den. Kände för sallad när jag började fundera på lunch, och då det är mer än tio minusgrader ute behövdes något varmt som "grundstomme". Valde mellan hastigt stekt färsk brysselkål och kalkonbacon, eller den där osten...och eftersom jag kände mig lat så fick det bli osten - minst arbete. ;D

Det här blev resultatet - känner mig faktiskt lite stolt över att det såg väldigt gott ut:

Bildkälla: Privat foto

Det blev en sån där man-tager-vad-man-haver-rätt med vad vi hade hemma i kylen (vem vill frivilligt gå ut i tio minus, även om mataffären ligger tvärsöver gatan?). Och för tillfället hade vi rätt mycket i kylen: isbergssallad, wasabiruccola, babyspenat, gurka, minitomater, lite rödlök, en stjälk selleri, en morot, lite rödkål... Kryddade med örtsalt och nymalen svartpeppar samt citronsaft och lite balsamico-vinäger. Och så snabbrostade jag lite pumpakärnor och solroskärnor i en torr stekpanna medan jag grillade ostskivorna i grillpannan bredvid. 

Omdömet om osten? Jag gillade den bättre än de halloumi jag testat tidigare. Den var liksom segare än de, och inte lika gnisslig. Och kanske mindre salt. Jag gillade det! Grilloumi kommer följa med hem i matkassen lite oftare!

Bildkälla: Härifrån


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar