söndag 22 september 2013

Kräftskiva hos syster yster

Igår var vi på kräftskiva. Kanske kan verka som lite off season - de flesta dylika begifvenheter inträffar väl i augusti, men det var vad lillasyster önskade fira som födelsedag med. Så det blev sprillans färska havskräftor och räkor "en masse", bröd och ost och så mitt bidrag - västerbottenost-paj i två utföranden. Min magsäck tycks ha blivit mindre på sistone. Eller så var det för att jag tog för mycket paj i början. Mitt ätande avtog i alla fall en bra stund före alla andras, även fast allt var JÄTTEGOTT och jättetrevligt.

Hur som helst. För att vara mitt första försök ever, i alla fall så vitt jag kan minnas, att göra västerbottenost-paj, så kändes det verkligen lyckat. Jag recept-researchade lite innan och meckade ihop ett par-tre olika recept till två olika kreationer - en med grönsaker och en klassisk utan mer än ost-äggstanning.

VÄSTERBOTTENOST-PAJ, MED OCH UTAN GRÖNSAKSTOPPING

Pajskal
150 g smör
3,5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
1 ägg till pensling

Blanda vetemjöl och salt.
Tärna ner smöret i mjölblandningen och nyp ihop pajdegen med fingrarna.
Till sätt vatten och arbeta ihop degen lite.
Tryck ut den i en stor pajform, ställ i kylen i 15-30 minuter.
Värm ugnen till 200 grader.
Nagga och pensla pajskalet med uppvispat ägg.
Förgrädda i 10-15 min, mitt i ugnen.

Äggstanning med västerbotten-ost
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
250 g riven västerbotten-ost
4 ägg
1 tsk strösocker
salt
svartpeppar

Koka upp mjölk och grädde. 
Dra av från plattan, rör ner den rivna osten och rör tills den smält.
Knäck ner äggen och rör ner sockret i ostblandningen, rör tills allting är väl blandat.
Smaka av med salt och peppar.
Häll över i pajskalet.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader i 35 minuter (15 min om du gör grönsaksalternativet nedan).

Grönsakstopping
4-6 gröna sparrisar
1 bukett broccoli 
1 röd paprika
6-8 minitomater
en näve babyspenat

Skär bort den nedersta biten på sparrisen om den är lite "träig". 
Skär broccolin i småbuketter.
Koka upp vatten, salta och förväll broccoli och sparris i en minut.
Spola sparris och broccoli med kallvatten, häll av i durkslag och låt droppa av ordentligt.
Strimla paprikan och dela tomaterna.
Strimla spenatbladen. 
Ta ut pajen efter 15 min gräddning och strö över grönsakerna. 
Grädda i ytterligare 20 min, mitt i ugnen i 150 grader.

Servera pajen varm, kall eller ljummen. Smaklig spis!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar