lördag 14 september 2013

Restaurang-test

Vi har sedan flera år en klar favorit bland restaurangutbudet i Skövde. Vi är hängivna Glädje-människor, Glädje har varit vårt förstahandsval för lördagsluncher och utemiddagar ända sen vi flyttade in i Skövde igen.

Men ibland behöver favoriten utmanas. Man behöver testa och jämföra, variation förnöjer och sen kan det ju vara bra att veta hur annan mat smakar. Om inte annat för att värdera det man har som "säkert kort" högre. :)

Så idag testade vi en ny restaurang - relativt nyöppnade Sällskapet - när vi skulle käka utelunch. För mig är det inte första gången jag äter där, ska erkännas. Jag har käkat jobblunch där en gång tidigare, och testade deras after work en fredag för inte jättelänge sedan. Stället har ju ett stort plus gentemot Glädje sommartid - en jättelik soldränkt uteservering. Medan Glädje ligger vid en skuggig gågata.

En sak behöver de åtgärda så snart som möjligt. Entrédörren är snortung. Jag fick rycka i den tre gånger innan jag lyckades få upp den - första gången trodde jag den var låst och att de hade stängt. Hade vi inte sett folk därinne hade vi gått någon annanstans.

Miljön är fin. Högt i tak, många blickfång och samtalsämne-skapare. Prydnadsföremål, spel, lampor - allt ger ett varmt, ombonat och lite roligt intryck. Toaletterna är nyrenoverade och fräscha och fina. Miljön är viktig och den fixar de fint.

Men serverar man lunch till vardags kanske man ska se till att lunchmenyerna finns på nätet. Folk gilar att kunna kolla vad som serveras. Och samma sak gäller på helgerna... Att ställa ut en skylt med dagens luncherbjudanden på är inte fel heller. Vi fick fråga servitrisen bakom kassan vad som serverades och gissa om vi tyckte det var värt det, eftersom vi inte fick prisuppgift. "Ugnsbakad fläskytterfilé med friterad mandelpotatis och grönsaksröra samt rödvinssky.... eller röding", fick vi till svar. Hmm. "Röding"? Köttalternativet beskrevs med både tillagningssätt och tillbehör, medan fiskalternativet inte beskrevs alls. När vi frågade fick vi en kort beskrivning att fisken var "stekt" och serverades med potatis. Jaha... Men vi bestämde oss ändå för dagens luncherbjudanden och fick inte se á la carte-menyn.

Jag har tidigare påpekat att jag inte gillar när serveringspersonal utgår från att tjejen i sällskapet är den som beställt fiskrätten och killen kötträtten. Det känns liksom så könsstereotypiskt och fördomsfullt. Särskilt irriterande då jag är den som (i princip) alltid beställt kött och J alltid fisk, som den icke-köttätare han är. Är man osäker som servitris kan man fråga, jag tror ingen restauranggäst tar illa upp över att serveringspersonal inte kan hålla allas ordrar i huvudet men ändå är mån om att varje gäst ska få rätt mat. Det hände dock inte idag. Tallriken med fisk ställdes ned framför mig och kötträtte framför J. Varsågoda! Hmm.... och detta i en restaurang som befolkades av typ två sällskap till - det var inte ens halvfullt. Och jag hade varit väldigt tydlig med att jag ville ha köttet när vi beställde.

Maten var dock god. Köttet var vällagat och mört, grönsaksröran saftig och smältande i munnen, efterlämnandes en lagom smak av kummin och timjan. En perfekt hösträtt. Det enda jag kan kommentera negativt var kanske att fyra små potatishalvor kändes lite futtigt. Å andra sidan fick jag fyra skivor kött. J fick också lite lite potatis - till fisken, täckt av ett lager pepparrot, serverades en gurksallad (?) och kokt färskpotatis samt en smörsky, visade det sig. J sa att det var gott men jag tyckte det skar sig i munnen mot min mat när jag nallade en bit fisk från hans tallrik för att prova. :)

Och priset? Tja, det visade sig inte vara så blodigt, även om vi kanske velat veta innan vi åt där. 290 kr för två lördagsluncher och vatten att dricka. Inte billigast men ok.

Jag har som sagt varit där ett par gånger tidigare. Jag och kollega E testade vardagslunch en gång i somras - då tog vi båda två fisk och fick in perfekt kokt fisk med räkor och färskpotatis och dill och smörsky. Inget som stack ut smakmässigt men klassiskt och lagomgott. Dessutom uteservering och gassande sol. Och så hamnade jag, kollega E och även kollega J där på en after work en gång. Intrycket då var sämre - det stora pluset då var uteserveringen, men omhändertagandet av nytillkomna kunder var dåligt (det blev köer som splittades i två och vi hamnade i "fel kö" och blev betjänade efter flera sällskap som kommit dit efter oss (vilket bevittnats av personalen i kassan) och ställt sig i kö), bufférätterna tog slut och ersattes inte vilket gjorde att utbudet kändes futtigt och lite fattigt... Å andra sidan KAN det ha varit ovana vid after work-hållning. Det var ett av de första öppet-tillfällena efter semesterperioden, man kanske inte väntat sig så många gäster?

Allt som allt.... smaken på maten och miljön är helt ok, fullt godkänt! Serveringspersonal kanske lämnar en del frågetecken, och menyn har jag aldrig sett. Hemsidan lämnar ingen information mer än ett par rader om filosofi och utbud utan beskrivning samt kontaktuppgifter.

Om jag går dit igen? Tja,.... det känns som om man MÅSTE gå dit igen för att få en helhetsbild av stället. Fast jag kanske inte går dit en dag som inte känns experimentell...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar