onsdag 1 augusti 2012

Coleslaw och djungelfoton

Ikväll blev det en trygg favorit - hemgjorda kycklingburgare. Detta trots att vi hamnade på Max vid lunch och tryckte i oss varsin burgare där.... å andra sidan är det en ganska rejäl skillnad på hemgjorda burgare och snabbmatshaksburgare.

Jag klarar mig mer än väl på ett par hamburgare med bröd, J vill dock oftast ha pommes e dyl till. Vid en utgrävning i frysen visade det sig dock att vi inte hade så mycket pommes eller liknande där - en slatt klyftpotatis var allt jag hittade, knappt värdig en person. Däremot hade jag en bit färsk vitkål i kylen som jag visste att jag borde göra av med - och vad kan man göra med kål som passar till burgare? Jo, coleslaw.

Coleslaw är nästan löjligt enkelt att göra. Ändå hade jag aldrig gjort det själv förrän förra sommaren. Och det är lätt att variera, en typisk "Man tager vad man har (över)"-rätt!

Ikväll hade jag i lite röd paprika, en finhackad rödlök, ett par rivna morötter, lite vitlök. Som vanligt är jag urdålig på det där att MÄTA och till och med vad jag stoppar i. Men ungefär såhär bör det ha varit:

Coleslaw

Ingredienser till dressing
1-1,5 dl grekisk yoghurt (funka lika bra med creme fraiche eller gräddfil)
1-2 msk majonnäs
salt
peppar
1 tsk senap (går att skippa)
1 tsk vitvinsvinäger (eller pressad citron)
1 klyfta pressad vitlök
chilipulver

Blanda om allt ovanstående ordentligt, smaka av och krydda mer om det behövs.

Och sen är det bara att "fylla" dressingen med finstrimlad vitkål, hackad paprika, riven morot, finhackad rödlök och annat man vill peta i tills man får önskad konsistens. Jag föredrar mindre vitkladdig coleslaw - klart att den ska vara kladdig men den ska ju inte flyta om vi säger så.

Såhär gott blev det:

Bildkälla: Privat foto

Och ser ni - till vänster på tallriken ser ni hälften av vår första tomatskörd för i år. Tre små röda minitomater har vi delat på och intagit med stor andakt. J har under min semestervecka utomrikes skött hela balkongodlingen med stor bravur - kom hem till mogna tomater och en blommande physalisplanta!!!!

Bildkälla: Privat foto

Och chili, det verkar bli en finfin skörd av sådana på gång också - fler än en planta ser ut såhär:

Bildkälla: Privat foto

...om de inte blommar fortfarande. Chiliblommor är ganska vackra:
Bildkälla: Privat foto



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar