onsdag 22 augusti 2012

En improviserad fiskrätt

Imorse bestämde vi fisk till middagsmat och jag plockade fram ett torskblock ur frysen (torskblock är för övrigt ett så osensuellt ord - gud vad aptitretande det låter....not?!). Sedan gick vi till jobbet båda jag och hr J, och jag förträngde allt om fisken.

Sålunda hade jag inte något kreativt uppslag alls för vad jag skulle göra med torsken när jag kom hem. Det blev en sån där typisk vad-hade-vi-i-kylen-rätt som händer titt som tätt i vårt kök - och ikväll tycker jag att jag lyckades skapligt.

Jag delade blocket, saltade och pepprade med både vit- och svartpeppar. Och sen hackade jag en halv röd lök och en liten gul lök, slantade ett par morötter och en stjälk selleri och lade som bädd för fisken i en gratängform. Kände mig lite extra lat och bestämde mig även för att inte orka göra sallad, men hävde över ett par nävar fryst ärtor-majs-paprika från frysen också. Och så lade jag på fiskbitarna.

Sen till sås. Efter en del huvudkliande och tungsmackande blev det till slut en röra av tomatkross, matgrädde, tomatpesto, flera teskedar sambal oelek, salt och peppar. Och så strödde jag över lite riven ost över alltsammans när jag hällt såsen över fisken - och så in i ugnen i 200 grader i en halvtimme.

Det blev ganska mycket mat. Imorgon har vi varsin rejäl lunchlåda att se fram emot - och det kommer jag nog göra, för det blev som sagt nästan lite oväntat lyckat. Lite vitlök kanske hade varit pricken över i, bara...:]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar