söndag 26 augusti 2012

Jag är rik!

...och med det åsyftar jag inte bara den rikedom som trillat in på mitt lönekonto den 25e (nåja, rikedom och rikedom, allting är relativt!) utan jag tillägnar detta blogginlägg ett citat från en av mina stora idoler, Ernst Kirchsteiger:

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen"

Jag fick ett ryck i förmiddags medan vi städade lägenheten, och då J inte misstyckte så har jag nu satt planerna i verket - jag har ett bröd i ugnen. Ja, inte så att J brukar misstycka till mina ryck och plötsliga infall när det vankas mat. Men förra hösten bakades detta bröd så ofta att han till slut sa stopp och nästan tiggde och bad om att få vanligt butiksköpt bröd igen. Ja, det är inte något fel på det här brödet alltså, men variation förnöjer - jag har viss förståelse för honom då han är den stora brödätaren i detta hushåll.

Förra sommaren var det en kollega som introducerade mig och ett antal andra kollegor för det här receptet. Och satte igång en bakfrenesi ibland oss som inkluderade personer som normalt försökte undvika köket nästan till varje pris. Alla gjorde sina egna varianter, för det fina med det här brödet är att du kan peta i nästan vad som helst som du tror blir gott.

Grundrecept filmjölksbröd

1 liter filmjölk
2-3 rivna äpplen
13 dl vetemjöl
4 dl havregryn (jag använder fiberhavregryn)
2 dl linfrön
2 dl solroskärnor
2 dl russin
2 tsk salt (jag brukar ta mer, för jag tycker det blir lite för sött annars)
5 tsk bikarbonat

Blanda fil och rivet äpple i en skål - en jäkligt stor skål krävs för det blir en ganska stor och tung deg att vända runt om man gör det för hand. Jag kör den i min finfina köksmaskin (en närmast antik Bosch 1001R) men i början vevade jag degen för hand och det slutade alltid med att köksbänken såg ut som ett halvt världskrig trots största degbunken jag hade....
Blanda allt torrt i en annan skål.
Rör ihop allt ordentligt och kleta ut i en stor långpanna täckt med bakplåtspapper.
Grädda i ugn i 70 min, 175 grader.

Och som sagt, det fina med detta recept är att det går att variera precis hur som helst!

Jag byter oftast ut ett äpple mot 1-2 rivna morötter och 3-4 dl av vetemjölet mot grahamsmjöl. Jag rostar solroskärnorna i en torr stekpanna innan jag har ner dem i degen,och oftast passar jag på att hacka ner lite blandade nötter och mandlar och rosta dem också. När jag kletat ut degen i långpannan brukar jag strö över flingsalt.

Jag har varit riktigt hardcore också och rostat helt speltvete - 1-2 dl - och haft i det med. Jag har haft i torkade gojibär, lingonsylt, hackad torkad frukt, frysta lingon eller tranbär och en massa annat. Kan även tänka mig att ha i äpplemos, torkade bär, nypon, kanel eller andra kryddor, använda olika smaksatta sorters fil eller ha i vetegroddar och andra sorters mjöl.

Brödet jag bakar brukar jag dela i fyra delar och frysa in tre av dessa. Vanligtvis täcker det vår brödkonsumtion i minst 2-3 veckor. Eller så bakar man en omgång och ger bort hälften till någon man gillar - garanterat uppskattat!

2 kommentarer:

  1. Oj va spännande! Detta måste ju jag också baka :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju så underbart gott med nybakat bröd :)

    SvaraRadera