lördag 11 augusti 2012

Hallonmojito

Lördag och semesterns näst sista dag är snart till ända. Är en smula ambivalent - ena delen av mig har börjat varva upp inför att återgå till jobb, rutiner och vardag och ser fram emot det litegrann... och den andra vill ha mer ledighet.

Har spenderat majoriteten av dagen på balkongen och har snart läst ut en av de böcker jag köpte i Stockholm - Neil Gaimans Stardust. Har ni sett filmen, bör ni ändå läsa boken - jag älskar Gaimans hantering av engelska språket! Och även en av hans andra böcker, Neverwhere. Den plöjde jag (för andra gången) i Tunisien och prackade sedan på den på min medresenär. Grymgrym läsning, klart en av de bästa böcker jag läst nånsin.

Nu skapade jag lite sällskap till läsandet i form av en drink - ett försök att plagiera favoritrestaurangens version av hallonmojito. Med vad som fanns hemma. Såhär gjorde jag:

Hallonmojito

4-5 cl Bacardi Razz (hade ingen vit rom)
en nypa råströsocker
en näve frysta hallon
3-4 myntablad
två klyftor lime

Muddla alltsammans i en shaker.

Kyl ett highball-glas med isbitar (och varför inte några hela frysta hallon?) och häll över shakerns innehåll i glaset. Fyll upp med soda, sätt i ett sugrör. Omnomnom.

Bildkälla: Privat foto

Just mojitos med olika smaksättning har lockat mig väldigt i sommar. Den här tänker jag testa så fort jag kommer över flädersaft....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar