onsdag 15 augusti 2012

Paprikatorsk

Mitt i veckan - och eftersom vi är tillbaka i vardagsrutinerna (nåja) så är det väl dags att se till att det där med fisk en gång i veckan (minst) verkligen verkligen blir av igen. Så imorse slänge jag in ett djupfryst torskblock i kylen för för-tining, och bad J köpa lite potatis på väggen hem. :)

Egentligen hade jag ingen plan mer än att skicka in torsken i ugnen i en gratängform med någon slags sås. Och nu ikväll när det var dags att göra allvar av matlagningen, så föll smaksättningsvalet på ajvar och paprika. Det blev rätt gott. :)

Men det blev inga foton - jag var för hungrig!

Paprika-torsk i ugn

Ingredienser:
Ett styck torskblock, tinat och delat i 4 bitar
1 hackad rödlök
1,5 paprika i småbitar, gärna blandade färger
2-3 vitlöksklyftor, pressade
salt, peppar
lite chilipulver
lite citronsalt
2 dl lätt creme fraiche
1,5 dl mjölk
2-3 rejäla skedar ajvar relish
potatis för fyra portioner (2 middagar + 2 lunchlådor)

Skala och koka upp potatisarna med salt och ev lite dill.
Värm ugnen till 200 grader.
Lägg torskbitarna i en ugnsform, salt och peppra lite.
Blanda ihop såsingredienserna (allt utom fisk och potatis, alltså) i en bunke. Smaka av så att det blir gott. Späd ev med mer mjölk om såsen ska vara tunnare.
Hälla över torskbitarna och skicka in formen i ugnen i 30 min.
Fisken och potatisen bör vara klara samtidigt. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar