måndag 3 december 2012

Chokladfudge

Häromhelgen var vi och hälsade på min storebror och hans familj i Norge. Utöver firande av min söta brorsdotters femårsdag och allmänt umgänge, hann vi även med ett inledande julgodisbak. Och jag fick göra ett av mina gamla favoritrecept. Jomensåatte.... jag har varit en hysterisk julgodistillverkare en gång i tiden. Sen insåg jag att julmat är godare än julgodis, att godis bidrar på ett inte så positivt sätt till min tendens att bli rundare än jag borde vara, och att jag gjorde så mycket julgodis att vi hade lager hemma i veckor. Trots att jag gav bort mycket. Numer så gör jag kanske 1-2 sorter per år och ger ändå bort en del. Och just den här sorten har jag inte gjort på ett par år.... fram tills nu då!

Receptet kommer från tasteline.com ursprungligen. Jag använder helst en stor kastrull med emaljerad insida, en sån där gammeldags 60-70-talsdesign som jag anskaffat under värsta godistilverkningseran enbart för att jag upptäckt att de tål höga temperaturer riktigt bra och att det inte bränner fast lika lätt i dem. Plus att de känns enkla att diska ur efteråt. I Norge använde vi en mellanstor rostfri kastrull inledningsvis, men fick byta mitt under pågående kok för att det bubblade upp så mycket att det hotade att koka över. Alltså - använd en stor kastrull!

Chokladfudge

Ingredienser

4 dl strösocker
2 dl vispgrädde
100 g smör
25 st mashmallows
2 tsk pulverkaffe
200 g mörk choklad

Blanda socker, smör och grädde i en stor kastrull och låt smälta ihop under omrörning.
Klipp under tiden alla mashmallowsen i två bitar.
När smöret är smält, blanda i mashmallowsen i den kokande smeten och låt dem smälta - fortfarande under omrörning. Nu kommer smeten att bubbla upp - det är mycket fluff i mashmallows och det blir varmt, akta dig så du inte bränner dig.
Hacka chokladen grovt.
När mashmallowsen är helt nersmälta och smeten jämn, ta av kastrullen från värmen och rör ner chokladkross och kaffepulver.
Rör om tills all choklad smält och smeten återigen är jämn.
Klä en form med smörpapper, olja ev lite lätt in pappret.
Häll över smeten i formen och ställ svalt tills fudgen stelnat.
Skär i bitar, lägg i låda med tättslutande lock och smörpapper mellan lagren.
Förvara svalt.

Jag har testat att ha i exvis irish-coffee-pulver istället för vanligt pulverkaffe, det är helt ok. Kan också tänka mig att öka kaffemängden - grundreceptet är riktigt sött i sig, en starkare kaffesmak är nog inte helt fel för att "vuxna" till smaken lite. Och är det någon som testar med nån smaksättningsessens typ arraks- eller whiskyessens så vill jag GÄRNA veta hur det gick! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar