lördag 29 december 2012

Jag älskar....

...BRYSSELKÅL!!!

Jooo, det gör jag. Men så fort jag nämner detta sjukt underskattade tillbehör till kött och annat, så får jag kommentarer som "Men...det luktar väl fis?!", eller så börjar folk prata om hemska barndomsminnen eller skolmatsalar med sönderkokt slemmig (och fisluktande!) brysselkål. Jag känner inte riktigt att jag får igenkänning eller positiv återkoppling, om vi säger så.

Visst har även jag dåliga minnen av brysselkål. Vattnig och sönderkokt, nästintill smaklös, ibland till och med kall ovanpå det. Tråkigt!

Men tro mig... lättkokt brysselkål med salt och smör på, det är bland det godaste som finns till en god stekt köttbit. Och dessutom ett utmärkt GI-alternativ!

Det är inte svårt - testa! Utgå gärna från färsk brysselkål, skala av de yttersta bladen och ett par omgångar blad till om de är fula. Skär av den lilla bottenstjälken, snitta eventuellt ett litet kryss i botten på den. Lägg i en kastrull och slå över lite vatten och lite salt. Ställ på en platta på spisen och koka samtidigt upp mer vatten i en vattenkokare - då bör vattnet i kastrullen och i vattenkokaren koka samtidigt och man kan fylla upp kastrullen tills alla brysslisarna är täckta. Koka i tre-fyra minuter och provstick sedan i en kål - är den mjuk men har kvar stunsen (al dente!) så är den perfekt. Häll av vattnet, ånga av lite och lägg en klick smör i kastrullen. Salta lite till och lägg på locket på kastrullen igen och skaka om. Servera direkt. Jag fick många positiva kommentarer på min brysselkål vid julbordet hemma hos mamma och pappa nu under julhelgen....

Om man använder fryst brysselkål brukar i alla fall jag koka upp vatten i en kastrull och sen ploppa i önskad mängd brysselkål direkt i kastrullen. Fryst, alltså. Och sen avvaktar jag 3-5 minuter och provsticker. Brukar funka det med!

Om man vill kan man strössla över lite nyfräst bacon på brysselkålen när den serveras också. En trevlig variation men jag tycker det räcker finfint med smör och salt. När min kära sambo är borta brukar min stående solokvist-middag vara kött (min sambo äter ju inte kött, så jag passar på!) och brysselkål. Ibland några minitomater, kanske lite fetaost eller oliver också. Men brysselkålen, det är mumma det.

Har hittills inte testat så många recept med brysselkål i, men snubblade nyss över ett recept på rostad brysselkålssallad hos Mumsfilibabba. Snart på ett middagsbord nära mig. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar