onsdag 26 december 2012

Dan efter dan efter dopparedan...

Så är det plötsligt Annandag. Vart tog tiden vägen? Jag skulle ju blogga en massa - så blev det inte alls. Men ni kan få en liten resumé av all action från de senaste dagarna...

Veckan innan jul var det full fart på jobbet, avslutning med konferens på annan ort och hotellövernattning. Lyxigt värre, och roligt över förväntan också. Inte så att jag trott att det skulle vara tråkigt, men det blev faktiskt riktigt bra. :]

Och sen i lördags inköptes de sista julklapparna, handlades all julmat och tillverkades det enda julgodis jag kreerat i år - Leilas Rocky Road. Farligt gott men man blir lite smårädd när man inser att man står och smälter över ett halvt kilo choklad och tillsätter nästan ett halvt kilo dumlekola och nötter och mashmallows. Som tur är har vi gett bort det mesta, så allt hamnar inte kring mina lår och på min mage. :)

I söndags, dagen före dagen, for vi till Falköping och firade lite jul med J:s mormor och mamma samt hennes särbo. Julmat, julklappar och sällskapsspel innan vi for hem genom ett litet snöväder. På kvällen kokade jag mitt livs första hemkokta tomtegröt (smidigt recept med uppkok på spis och sedan färdigkokning i ugn, men ...omdömet från sambon blev "Ska tomtegröt vara knaprig?"... :/) och sen bytte vi julklappar med varandra och firade lite egen jul på tu man hand. J började dock klaga över att han frös och gick och lade sig ganska tidigt.

På julaftonsmorgon vaknade jag och hittade min kära sambo liggandes i soffan under två filtar och ett täcke, huttrandes och ynkandes. Det blev ett par timmars vånda för mig, som inte vill lämna någon själv över jul, innan han sa åt mig att åka hemhem till mamma och pappa och fira jul utan honom. Så, efter att ha försäkrat mig om att han hade X-mas spirit i form av tomtegröt, kalkonprinskorv, kycklingköttbullar, julöl, julkakor, julgodis och glögg att tillgå vid önskemål, så packade jag ihop alla julklappar och mig själv och for hem till Kinnekulle.

Och där har det firats jul med mycket mat, mycket dryck, Kalle Ankas jul, tomte, julklappar, mer mat, mer dryck, kortspel, pulkaåkning, snölykte- och snögubbebyggande och ännu mer mat och dryck. Mina bidrag till julaftonens julbord var de gröna tillbehören - lättkokt brysselkål med smör och salt (väldigt underskattat tillbehör, så himla gott!), sallad mm - en stor andel Rocky Road samt pepparkaksbiscotti. Till juldagens mer avjulifierade middag stod jag för fördrinkstilltugg i form av pepparkaks- och ädelostcheesecake (väldigt gott, vi skar små munsbitar och serverade från fat med plockgafflar!) samt ännu mer sallad.

Och idag har jag kommit hem till min något friskare sambo, packat upp all mat och tvätt och alla klappar och handlat lite mer mat. :)

Imorgon väntar jobb, full fart i två dagar innan det är dags för nästa storhelg. Och sen blir det "långledigt" då jag har ledigt hela v 1. Nyårslöftet är givet - jag och sambon ska ta tag i våra liv och börja träna mer och äta bättre (...).

Nu ska jag tina kyckling till kvällens middag (och morgondagens lunchlådor) och sätta igång en tvättmaskin eller två. Och pressa ur det sista myset ur julhelgen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar