onsdag 5 december 2012

Nytestad ostkaka

Vid hemkomst idag, efter en lång arbetsdag med övertid och en hemfärd som inleddes med att jag fick gräva ut bilen ur en snödriva och sen köra hem i full snöstorm, möttes jag av en hungrig man hemma i lägenheten. Och insåg att jag själv höll på att avlida av hunger. Och ingen av oss hade tänkt en tanke på kvällens middag. 

Vad gör man? Man öppnar kyl och skafferi och stirrar dumt in i dessa utrymmen och hoppas att något - en maträtt, en idé, lite inspiration - ska hoppa fram. 

J föreslog falafel med spagetti. Ja, spagetti. Kombinationen fick inte gehör hos mig. 
Jag föreslog spagetti med pastsås och köttbullar. Föll inte J i smaken alls. 

Efter en längre stunds dividerande - med planer som inkluderade att vi skulle äta olika kvällsmat eftersom vi inte kunde komma överens - så kom så den befriande idén till lösning i mitt huvud. J köpte en ny sorts ostkaka på impuls häromveckan och har velat testa den länge. Ostkaka är för mig en efterrätt, och en väldigt mättande efterrätt dessutom som förutsätter att man inte ätit något supermättande innan, varför jag bestämt nekat honom att testa ostkakan varje gång han tagit upp det till förslag (efter att vi tryckt i oss hamburgare på fredagskvällar, t ex). MEN i kylen hade vi även en tetra färdig Kelda thaisoppa med kort datum. Thaisoppa och ostkaka kanske låter som en rejält udda kombo meni mitt huvud rimmade det helt ok. Soppa med grönsaker mättar inte jättemycket och ger utrymme för en mättande dessert. 

Så ikväll har vi testat Frödinges nya Äpple- och kanelostkaka:

Bildkälla: Härifrån

Och omdömet? Tja... jag gillar ostkaka i allmänhet. Särskilt de som smakar mycket, och då gärna mandel. En ostkaka får också gärna vara ganska fast och så ska den serveras med lättvispad grädde och hallon eller sylt. Och vad Frödinge än säger - ostkaka är en efterrätt, eller fika. Inte så nyttigt mellanmål, även om det säkert finns värre...:) Just den här ostkakan kändes ....inte så speciell. Lite vattnigare och lösare än vad jag velat ha den, vilket iofs kan ha berott på att den varit fryst. Inget fel på smaken men ingen sensation i gommen heller - vi åt den med lite grädde och ett rivet äpple enligt tips på förpackningen. Absolut inget dåligt köp men det hade liksom byggts upp lite större förväntningar här hemma. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar