måndag 3 december 2012

Historieätarna

Jag är hemma sjuk, har lyckats ådra mig en rejäl förkylning. Har försökt ignorera bort det hela i flera dagar men idag så lät jag mig övertalas av J att faktiskt stanna hemma. Har inte sovit ordentligt på hela natten, har svårt att svälja, hela huvudet känns fullt av segt slem och jag känner mig matt och seriöst ofräsch. Två ipren har fått bukt med huvudvärk och ev feber, men i gengäld har jag blivit tillräckligt pigg för att vara rastlös och leta efter sysselsättning. Sån där lagom sysselsättning. Att bära upp jullådorna efter helgens julpyntande i lägenheten känns för tungt (om det känns extremt ansträngande att gå ner och köra in bilen i vårt nya garage, vilket jag fick göra för en stund sedan - är ju bara jag som kör av mig och J - så är det för tungt att släpa upp tre lådor på vinden).

Sålunda återstår soffhäng och tv och dator. Dagsänd TV är sjukt ostimulerande och tråkigt, det visste jag sen tidigare sjuktillfällen. Och mitt intresse för bloggläsning, tidningsläsning och nätshopping stillades ganska fort.

Som tur är har jag varit sugen länge på att kolla på Historieätarna som går på SVT på torsdagskvällarna. Har inte kunnat göra det hittills eftersom det sammanfaller med mina ridlektioner, men igår kväll hittade jag programmet på SVT Play. Tre avsnitt ligger där, "Stormaktstiden", "Sjuttiotalet" och "Oskarianska eran". Och nu har jag klämt allihop. Sevärt! Programledarna Lotta Lundberg och Erik Haag klär sig tidsenligt och äter tidsenligt i en veckas tid per epok och varvar detta med historia, filosoferande och humor. Stående gästär Björn Gustafsson och i varje program deltar olika experter inom mat, historia och kultur. En hatkärleks-favorit i form av Edward Blom deltog exempelvis i det tredje programmet, Oskarianska eran.

Och när jag rosade programmet på Facebook, kommenterade en kompis att det finns en brittisk förlaga som ska vara minst lika bra. Letar febrilt på internet.... :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar