söndag 9 december 2012

Sopp-söndag

Jag känner mig ju lite huslig den här helgen. Igår bakades det, idag har det kokats soppa på diverse "rest"-råvaror som skräpade i kylen och skafferiet. Och det blev så gott att jag är tvungen att blogga lite om det.

Utgick från min vanliga grönsakssoppa som jag redan lyckats blogga om två gånger med lite variation, insåg jag nu. Ett par-tre potatisar, ett par morötter, en stjälk selleri, några centimeter purjo, en kvarts lök i skivor som blivit över efter fredagens hamburgermiddag hackades ner i bitar och lades i en kastrull. Hällde vatten över så det täckte men inte mer och ställde på spisen och lät koka upp med en buljongtärning i.

Mannen har också ett huslighetsryck och började städa skafferiet imorse. Hittade en påse gamla rödalinser som skräpat i skafferiet länge och sa att nu får vi slänga dem. Men jag kan inte slänga mat som är fullt användbar så jag hävdade att de gick att använda. Och se - genast fick jag ju faktiskt möjlighet att använda dem! När det återstod några minuter av kokningen hade jag i en näve linser i kastrullen och rörde om. Blandade även ner en tesked sambal oelek, en tesked ajvar relish och en tesked pesto på soltorkad tomat. Fick en vacker orange soppa!

Som avslut hade jag i en näve frusen majs och smakade av med örtsalt och peppar. Kanongott! Serverade med knäckemacka med ost och en klick yoghurt i soppan. Också kanongott!

Nu ska vi iväg och fylla på kyl och frys inför den kommande veckan. Tyvärr betyder det samma sak som att besöka ett av stans köpcentra andra söndagen innan jul. Tillsammans med halva Skövde? Brrr....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar