lördag 29 december 2012

Lite länktips

Jag har jobbat mina sista två arbetsdagar för året, allt gick bättre än förväntat (jag förväntar mig ofta det värsta, den här gången blev jag glatt överraskad!) - nu väntar en nyårshelg och en vecka ledigt. Fantastiskt!

Idag har jag och J varit ute och shoppat lite i samband med veckohandlandet, jag råkade komma hem igen med ett par sprillans nya stövlar med hög kilklack, ett nytt vinterrött nagelack, en ny ögonpenna och ett lyxigt läppgunk på tub som jag hittade för halva priset på Kicks.

För att väga upp all denna glamour har jag sedan städat större delen av lägenheten, bantat ner julpyntet och bytt till nya fina sängkläder i sovrummet. J tog hand om blomvattning, dammsugning av halva lägenheten samt ett berg av ren tvätt som skulle vikas - inte min favoritsyssla... Dessutom fick han slakta vår döende chiliplanta som nu sjungit på sista versen och sett ledsnare och ledsnare ut för varje dag som gått den senaste veckan. Jag klarade inte ens av att vara i samma rum när J tog sig an busken med saxen och skördade av de sista röda frukterna.... sån är jag! I ena stunden säger jag att jag vill ta jägarexamen och börja jaga precis som pappa, men jag klarar inte av att göra mig av med uppenbarligen döende växter som jag drivit upp själv.

Istället för att bevittna ovanstående plant-mord har jag surfat matbloggar, delvis på jakt efter inspiration till nyårsmiddag men också lite i allmänhet. Bloggläsning för mig är lite som andra läser tjocka blanka modetidningar - jag älskar flotta matbloggar med fina bilder och sexiga recept på mat, kakor, dryckestips osv. Titt som tätt stöter jag på för mig nya bloggar som sedan hamnar på min stående läslista på bloglovin.com.... och nu tänkte jag tipsa er läsare om några nya bloggar som verkar riktigt intressanta!

Först ut är Call me cupcake, en blogg på temat bakning och fotografi. Massor av dräggelskapande recept och matporriga foton. Jag vet minst en av mina vänner som nog kommer uppskatta den här bloggen, om hon inte redan känner till den. Bloggförfattaren har gett ut en bok, "Lomelinos tårtor", och hmm... jag tror jag kan ha hört den påtänkta väninnan beskriva att hon bakat minst ett recept ur denna bok.

Näst på tur är Ragazze - Tre tjejer i köket. En blogg som drivs av tre tjejer som gjort det jag fantiserat flera gånger om - efter en tjejmiddag bestämde de sig för att starta en egen matblogg tillsammans, och har så gjort i över åtta år. Bloggen är fylld med mattips, matminnen, och sist men inte minst en stor mängd recept. Och blogg som gör mig sugen på att testa att göra köttfärslimpa för första gången på många år är väl inte fy skam - måste ju vara helt perfekt lunchlådemat? :)

Och för den som fortfarande söker tips till nyårsmenyn rekommenderar jag Matrepubliken. Där snackar vi nyårsspecial just nu, med tonvis med recept på små munsbitar som kan användas som aptitretare eller som drinktilltugg. Eller en "grand dessert" med många små amuses-bouches med olika inriktning kanske? Jag utforskar den här bloggen vidare, vill jag lova.

Nu är det snart dags för mig att börja fixa med kvällens middag. Och trots alla mattips jag inmundigat visuellt den senaste timmen tack vare lite bloggsurf, så föll valet på hemkörda hamburgare på kycklingfärs igen. Så enkelt, så gott - stående helgfavorit här hemma. Fast lite variant blir det, ska försöka hålla J borta från hans pommes frittisar till och istället erbjuda en coleslaw på rödkål, rödlök, morot och lite annat smått och gott. Vi får väl se hur det går.

Trevlig afton på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar