torsdag 2 februari 2012

Creme Brûlée

Det var tacosmåndag här i måndagskväll. Sex vuxna och ett barn intog vårt matrum och smaskade tacos och pratade skit.

Som efterrätt var min ambition att bjuda våra gäster på en upprepning av desserten från min och J:s jättegoda nyårsmiddag - hemgjorda creme brûlée. Då googlade jag efter recept och det slutade med att jag bokmärkte ett antal och till slut utgick från ett något modifierat recept från Bara en kaka till. Istället för vaniljstång använde jag vaniljpulver, lite sådär godtycklig mängd - kanske en tesked? Det var gudomligt och rekommenderas varmt till den som är som jag och ÄLSKAR krämiga söta efterrätter.

I söndags tänkte jag dock inte till utan bestämde mig lite överhastat för att köra Leila Lindholms recept. Varför vete katten, jag brukar inte experimentera med helt nya recept om jag ska bjuda gäster på resultatet.

Och tja jo... Leilas recept var ett misstag. Inte första gången jag fått ett halvmediokert resultat när jag testat något av hennes recept (minns choc chip cookies och nån amerikansk äpplepaj som blev lite sisådär). Kan säga att jag körde formarna på övertid i ugnen för att de skulle stelna och inte vara flytande. Och när vi åt dem insåg jag att de liksom skiktat sig - de var nästan hårda på toppen och väldigt rinniga i botten. Definitivt inte samma upplevelse som nyårsdessert-drömmen.

Såå... ska ni testa creme brûlée hemma, kör på det första receptet jag länkade till. Helena bakom Bara en kaka till vet definitivt vad hon sysslar med i detta recept!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar