lördag 11 februari 2012

Kycklingburgare

Något jag tycker är skitgott är hemgjorda hamburgare. Tjocka handgjorda färsburgare, milsvida från de där skosule-liknande sakerna man hittar i frysdisken.

Nu äter vi ju inte så mycket kött här hemma. Och J förstod inte riktigt min vurm för hamburgare förrän jag hittade kycklingfärs i affären och visade honom - han hade bara erfarit kycklingvarianten av de frysta skosulorna och fattade inte riktigt grejjen. Men efter den där första gången så förstod han, och det har blivit många gånger sen dess.

Såhär gör jag fyra kycklingburgare:

Blanda 400 g kycklingfärs med ett ägg, salt, peppar, lite riven gul lök, lite riven vitlök och andra kryddor du vill ha i. Låt stå en fem-tio minuter. Forma fyra biffar med händerna - det är lättast med blöta händer. Lägg på en sköljd skärbräda medan du hettar upp en stekpanna. Klicka i ganska rejält med smör och lite olja - särskilt om du använder en gjutjärnspanna. Kycklingfärs är magert och fastnar lätt. När smöret smält och tystnat, lägg i burgarna och låt dem steka ett par minuter innan du vänder dem - de måste ha fått till en ok stekyta innan man vänder annars är det lätt att de ramlar isär lite. Stek ungefär lika mycket på andra sidan. Kontrollera att burgarna är genomstekta.

Under tiden som man steker burgarna kan man rosta brödet. Vi kör med Friscobröd, som jag torrostar i en pannkakslagg så att de blir varma och frasiga. Har även kört med grillpanna, då blir bröden randiga....

Sen kan man också röra ihop sin egen dressing. Creme fraiche, gräddfil eller kanske till och med grekisk/turkisk yoghurt och lite majonnäs är en bra grund att utgå ifrån (jag höftar lite med mängderna och smakar mig fram) och sen kan man krydda med lite allt möjligt som verkar gott. Jag kan ha i lite bostongurka eller finhackad saltgurka, lite tomatpuré, lite riven lök och vitlök, salt, peppar, chilisås.... Eller så köper man färdig hamburgerdressing.

Servera hamburgarna med valfria tillbehör och ev pommes eller klyftpotatis, om man är riktigt hungrig. Två burgare kan mätta rejält ändå tycker jag... medan J gärna vill ha lite mer.

Bildkälla: Privat foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar