lördag 4 februari 2012

Vegetariska biffar

När vi känner oss kreativa och handlar hungriga, kan det ibland slinka med ett och annat hem i matkassen, som vi annars inte brukar köpa. Ibland går det bra (Lax Stroganoff, exempelvis) och ibland mindre bra (Mild Thaigryta är ett sådant exempel).

För ett tag sen kom J hem med vegetariska biffar från Findus - Thai Veggie Bites:

Thai Veggie Bite
Bildkälla: Här.

Jag ska erkänna att jag var skeptisk till detta påhitt, då mina erfarenheter av diverse vegetariska alternativrätter baserade på kikärter och liknande varit lite av en berg- och dalbana. Samtidigt blev jag lite nyfiken - jag har alltid sett kikärtsbiffar och -bollar som något som hör hemma i mellanösterns matkultur (jag kan ha helt fel på denna punkt) och en smaksättning som utlovade kokos, limeblad och rödcurry lät faktiskt lite intressant.

De har legat där i frysen ett tag, men idag kom de till användning. Dagens lunch bestod av en röra av äggnudlar och blandade grönsaker med en sås på kokosmjölk, riven ingefära, chili-limekrydda, soja och chilipulver... och vegobiffarna. Maian köttätaren goes all vego (!).

Omdömet? Tja, de var helt okej. På förpackningen stod det att man kunde steka biffarna i olja i en stekpanna alternativt ugnssteka dem. Jag valde det senare, droppade lite olja i min gjutjärnsform och skjutsade in biffarna i ugnen i denna form i 16-17 minutrar. Biffarna blev bra, kunde ha haft liiiite mer tuggmotstånd och kanske lite mer krydda - de var en smula milda. Eller så är det bara mina smaklökar som har gått bananas eftersom jag är så jäkla förkyld. J trodde biffarna skulle fått bättre tugg-konsistens om de stekt i stekpanna, så nästa gång (det blev ett antal biffar över, förpackningen räcker alltså till två luncher för två personer!) testar vi det.

Men, allt som allt, vi kan tänka oss att köpa det här igen - och det är ett bra betyg från mig som vanligtvis inte är överförtjust i falafel-rätter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar