lördag 18 februari 2012

Lördagseftermiddag

Jag har ganska svårt för att "bara vara" och "inte göra något". Jag tycker inte om att bara sitta av tiden, även om jag är ledig och egentligen inte har något särskilt måste eller borde på schemat så känns det lite som slöseri med tid att inte göra något av den. Make every second count. Att ha den inställningen, och drabbas av idétorka, okreativitet och oinspiration samtidigt... det är fruktansvärt frustrerande.

Idag hade vi just inget särskilt planerat efter det sedvanliga veckostädet och tvättiden jag bokade i förmiddags. Så vi hamnade på stan där jag okynnesshoppade en ny knallgrön scarf och ett fuschiarosa lipstain. Och så åt vi lördagslunch på favoritstället Glädje, som dock börjat bli lite slentrian för min del då de nästan alltid tycks servera flankstek i olika kompositioner som köttalternativ på lördagarna. Nog för att det är gott men det börjar kännas förutsägbart... Och så besöktes systembolaget och jag investerade i några halvflaskor vin och en flaska vodka. Ikväll ska jag testa Bloody Mary för första gången i mitt liv!

Och efter dessa bestyr (plus handling i den närliggande mataffären) har jag planerat ihop en finfin liten lördagsmiddagsmeny. Huvudrätt blir kycklingfiléer tillagade i lergryta med diverse grönsaker och rotsaker som låg och skräpade i kylen plus rödvin och buljong, och till dessert blir det kokospannacotta med en fruktsallad på kiwi, ananas, mango och banan. Ja... jag kommer behöva knata mer än dubbla powerwalken imorrn. :)

Kokospannacotta

Till 2 personer behövs:
ca 2 dl coconut cream (lite krämigare kokosmjölk)
1-1,5 dl vispgrädde (idag tog jag 1 dl grädde (det som fanns hemma) och 0,5 dl mjölk)
0,75 dl gelésocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda kokosmjölk, gelésocker och grädde i en kastrull.
Låt koka upp och koka i ca en halv minut.
Lyft av kastrullen från värmen, och rör ner vaniljsockret.
Höll upp i portionsskålar eller -glas.
Ställ i kylen (eller på balkongen!) i 2-3 timmar att stelna.

Bildkälla: Privat foto

Och ja. Ranelid gick till final i melodifestivalen. OMG.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar