lördag 4 februari 2012

Det här med hemodlade kryddor

Jag är inte helt oäven med växter i hemmet. Längre. Förr kunde jag ta död på det mesta som satt i en kruka eller en vas genom att glömma vattning eller vattna för mycket. Sen hände nåt, och plötsligt växer det både här och där i vårt hem. Vi har en svärmorstunga som blommar lite då och då, jag har fått julstjärnor att "blomma" om med röda toppblad (kan ha med ren envishet att göra, de var inte supervackra men det var ett kul experiment, folk säger ju att det knappt ska gå...).

Sedan har alla en eller flera "nemesis"-växter. Jag är inte så duktig på det där med orkidéer, t ex. De är kul så länge de blommar med samma blommor som de hade vid inköpet eller när de kom som present, men det är en ren lögn för mig att få dem att blomma om. Oftast står de där i ett halvår eller längre med en liten bladrosett, som till slut vissnar eller så trillar bladen av.

En annan av mina akilleshälar är kryddväxter. Har testat både trädgårdshandelsinköpta och matbutiksinköpta och det är lika lönlöst, även om de trädgårdshandelsinköpta levde lite längre. Har testat olika typer av timjan, rosmarin, basilika, salvia, dill...

Vad jag har lyckats med är chiliplantan, som jag införskaffade i tron att det var minipaprika förra sommaren och som levt ända tills nu och sprutade ur sig små röda, starka frukter halva hösten. Och det har även funkat att stoppa ner vitlöksklyftor i jord, såna där som börjat gro i vitlöksburken i kryddskåpet, och låta dem växa till "vitlöksgräs" som man kan använda i sallader eller som krydda.

Men skam den som ger sig. Inspirerad av en kollega, som beskrivit sig själv som innehavare av ett "hospis för blommor" (blommorna kommer hem till henne för att dö), men som (hittills) lyckats bra med en ört-sats inhandlad på IKEA (troligen något typ denna) och ett inlägg i bloggen Linneas Skafferi, smider jag nya planer (läs drömmar) på ett prunkande köksfönster med färska kryddor att använda i vardagsmaten. Basilika, vitlök, chili sådd med frön från nuvarande döende plantan (chili är tydligen inte flerårig.... :( ), timjan, rosmarin, salvia, ruccola (brorsan odlar både ruccola och salvia som mindre buskar i sitt kryddland sommartid, jag är sjukt avis)....

Snart så. Snart.

När det inte är 17 minus ute när man vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar