söndag 5 februari 2012

Sjuttiotals-retro

Igår var det melodifestivalspremiär för säsongen. Och ja, detta är ett sådant hem där man infinner sig framför tv:n och beser spektaklet. Förr i tiden med stor nyfikenhet, numer med mer och mer känsla av pliktskyldighet. Min egen högst personliga åsikt är att de är alldeles för många deltävlingar och kostar alldeles för många lördagskvällar, samtidigt som jag (ännu) inte vill missa kalaset. Dessutom är jag för tillfället inkapaciterad av min manliga förkylning och har inte lämnat hemmet sedan i fredags av rädsla för att smittas och för att det hela ska urarta till samma typ av monsterhosta jag drogs med hela hösten... Här är det vila som gäller, och då kan man lika gärna se på eländet. Som faktiskt är underhållande. Även om gårdagens största behållning var Soundtrack of Our Lives som mellanakt.

Innan galejet drog igång på TV:n så intog vi en retroinspirerad middag:

Flygande Jakob
ca 6 portioner

Ingredienser
1 kg kycklingfiléer i småbitar (vi använde dock en hel rensad grillad kyckling, då vi kommit över en sådan billigt)
1 pkt bacon (vi använde kalkonbacon, här äts det ju inte gris)
1 banan (jag var sparsam, eg ska man ha mer men jag är avvaktande till frukt, särskilt banan, i mat)
3-4 dl vispgrädde
1,5-2 dl chilisås
salt
peppar
chilipulver
1 dl jordnötter (då J köpte cashewnötter trots att det stod jordnötter på inköpslistan och jag inte hade hjärta att kasta ut honomi femton minusgrader igen för att köpa rätt, så blandade vi jordnötter och cashewnötter)
riven ost

Stek kycklingen klar i omgångar i en stekpanna, lägg i gratängform. Eller som vi, köp en färdiggrillad kyckling och rensa och dela i lagom-bitar.
Strimla baconet och stek, lägg sedan ovanpå kycklingen i formen.
Skiva bananen / bananerna tunt och lägg på det övriga i formen.
Vispa grädden, blanda i chilisåsen och salta och peppra. Smaka av och krydda med chilipulver om det behövs. Jag hade i lite sambal oelek också, ska erkännas.... våra smaklökar är inte vad de brukar vara pga förkylning.
Bred över såsen över kyckling och bacon.
Strössla över nötterna.
Strö över lite ost.
Skjutsa in mitt i ugnen, 225 grader, i cirka 15 minuter.
Servera med ris och en sallad.

Bildkälla: Privat foto

J stod för salladen, vilket blev en blandning av vitkål, gurka, purjo och paprika. Och alltsammans blev så mättande ihop att vi åt varsin portion, blev runda som bollar och fick sen ihop fyra matlådor av resterna. Full frys!

Och JA, eftersom vi är gotteälskare blev det efterrätt så småningom ändå. Eller ja, efterrätt och efterrätt.... J slutade sitt förra jobb i fredags och fick 4,6 kilo lösgodis av sina kollegor. Det är ungefär en ICA-kasse med godis. Så vi avrundade kvällen med lite av detta plus varsin isig drink på granatäppelkärnor, vit rom, lite Sprite och lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar