fredag 17 februari 2012

Medelhavsinspirerad fredagskyckling

Det är inte klokt hur fort veckorna går. Är det åldern - ju äldre man blir desto fortare går tiden? Hu...

I alla fall, det är fredagskväll igen. En arbetsvecka är till ända och det är helg! Självklart ska detta firas med lite extra god (och lättlagad) fredagsmys-middag. Här blev det kyckling och pasta med Medelhavs-touch. Receptet i grunden fick jag en gång av min fina lillasyster, det inkluderar penne pasta, minitomater, pesto, kärnfria oliver, fetaost och stekta kycklingbitar. Nu gillar J inte oliver och de oliver jag hade hemma (för själv älskar jag oliver!) var med kärnor... så jag trixade lite annorlunda.

Medelhavsinspirerad kyckling

Till två personer behövs:
2 strimlade kycklingfiléer
Salt, peppar

1 pkt tortellini med fyllning av soltorkad tomat
1 bit fetaost
ett gäng minitomater
pesto efter tycke och smak
Salt, peppar

Peppra och salta kycklingbitarna.
Koka upp vatten för pastan och salta det. Droppa ev i lite olivolja.
Börja stek kycklingbitarna, och när vattnet kokat upp ploppar du i tortellinisarna. Eftersom jag är lite halvtaskig på koktider på såna, så ställer jag alltid en timer på koktiden.
Tärna fetaosten ganska så smått.
Dela minitomaterna.
När pastan är färdigkokt, slå av vattnet och lägg tillbaka pastan i kastrullen.
Skeda i pesto efter smak, salta och peppra lite, samt lägg ner osten och minitomaterna. Blanda om.
Lägg upp på varma tallrikar och strö över de färdigstekta kycklingbitarna.
Servera med sallad, och ev oliver vid sidan av.

Bildkälla: Privat foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar