lördag 14 januari 2012

Lyxlunch

Varning varning, nedanstående inlägg kan uppfattas som ett sponsrat reklaminslag... men så är det inte. Jag försöker bara sätta ord på en öm relation jag och min kära sambo har till ett smultronställe i denna stad. Se det snarare som en öm kärleksförklaring.

Vi har ett favoritställe att gå ut och äta på i Skövde. Ärligt talat har vi nog inte testat särskilt många andra, men... det är svårt att mäta sig med ett ställe som är så genuint mysigt och trevligt och som serverar så jädrans god mat som Glädje. Personalen är trevlig, inredningen och miljön både rolig och läcker, men bäst av allt är maten. God och vällagad mat med lokalproducerade råvaror till jäkligt bra priser. En lördagslunch går nu på 109 pix om man väljer vatten till maten, och då kan man få...

En välfylld salladstallrik till "förrätt", och hembakt bröd. Idag hade de en spännande couscoussallad, oliv- och tomatsallad, blandade salladssorter och en schysst coleslaw.







Bildkälla: Privat foto

Jag följde upp med flankstek med vitlökssmör, skysås, potatisgratäng och ruccola. Kan säga att vitlökssmöret var fantastiskt, det var nästan så att jag åt bara smör en stund.... hur ofräscht det än kan låta.






Bildkälla: Privat foto

J åt en gryta på någon vit fisk (kolja?) med kräftstjärtar, räkor och skivad potatis. Och ärligt, jag har försökt få J att äta både det ena och det andra som han inte ätit tidigare men inte förrän vi började gå ut och äta på Glädje har någon fått J att prova skaldjur, som han ratat på gamla preferenser från typ tidiga tonår....




Bildkälla: Privat foto

Och ja, rätterna hade längre och mer sexiga namn än de jag angivit ovan på menyn, men jag kommer inte ihåg exakt. Det jag kommer ihåg är att jag ännu en gång med glädje (?) smårullade ifrån restaurangen efter en kopp kaffe på maten, med en välfylld och glad mage.

Besöker ni Skövde rekommenderas varmt ett besök på Glädje. Ni är nästan garanterade en suverän måltid - och missa inte att kika runt på inredningen, den är en upplevelse fylld av spännande detaljer bara den. Jag och J har ätit på Glädje minst en gång i månaden sen flytten till Skövde och aldrig serverats något som smakat sämre än en trea på en skala från ett till fem, och då har det mesta berott på personliga preferenser (J har valt fiskgryta med saffran i, en krydda som han inte tycker om men ville prova igen för att försäkra sig om att det verkligen var så, osv). Och vi är inte ensamma om att tycka såhär....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar