söndag 8 januari 2012

Mild thaigryta för lax från Abba

Först ut av de två halvfabrikatsinköpen i Maians provkök blev Mild thaigryta för lax.

Bildkälla: Här

Proceduren var enkel - man ska bara tömma upp innehållet i påsen i en kastrull, koka upp och sen lägga i laxtärningar som får sjuda klara i såsen. Därefter serverar man rätten med ris eller nudlar. Vill man kan man smaksätta med extra rödcurrypaste innan man lägger i laxen i såsen.

Jag tinade 400 g lax och tärnade (nåväl, misshandlade till tärningsaktiga bitar).
Kokade upp ris - i ärlighetens namn blev det inte jasminris som paketet rekommenderade utan vanligt matris. Det var vad som fanns hemma.
Klippte upp påsen och tömde upp i en kastrull.
Funderade lite på att såsen kändes väldigt tjock i kallt tillstånd.
Värmde upp den och provsmakade.
Och tyckte det smakade lite.... lite.
Så jag öppnade kylen, letade rätt på rödcurrypasteburken och duttade i nån tesked extra.
Sedan lade jag i laxen och lät sjuda i 5-7 minuter.
Serverade med skivad gurka.

Nej, ni får inget foto på den här skapelsen - det såg inte så estetiskt ut som på förpackningen och jag har ett rykte att vara rädd om. :)

Så.... hur smakade det?

För min del kändes det tamt. Trots extra smaksättning med currypaste vid tillagning. Sedan lämnade såsen en del att önska - den var inte så krämig som jag velat och den kändes liksom.... förtjockad. Sådär så i alla fall jag undrar om det inte bor en hel del stabiliseringsmedel och förtjockningsmedel i den. Jag har i ärlighetens namn inte studerat innehållsförteckningen så jag lovar inget. Men upplevelsen ger mig vibbar av tillsatser.

Sambon hämtade extra smaksättning ifrån kryddskåpet i stort sett omgående - citronchili-salt bland annat. Och åt upp men det var inte så att han skrapade tallriken ren, om vi säger så. När jag bad om ett omdöme sa han att han tyckte det fattades smak.

OM jag skulle släpa hem en sådan här påse igen skulle jag nog krydda fisken medan såsen kokar upp - salt och peppar åtminstone, kanske nåt mer. Sedan skulle jag tillsätta mer grönsaker - de futtiga bitar hyvlad morot som simmade runt i såsen kändes väldigt få. Jag tror jag anade ett krisp från en pyttig vattenkastanj också, men jag kan ha lurat mig själv. Jag skulle slängt i smått tärnad morot, finstrimlad purjo, kanske lite finhackad paprika och frysta ärtor och majs i såsen medan den kokade upp tror jag - hade adderat både färg, smak och tuggmotstånd som jag upplevde saknades.

Men... det känns ändå som att det inte blir fler inköp av denna grytbas. För ska jag göra om den här rätten så mycket som jag funderar på ovan, då kan jag lika gärna göra om allt. Hur svårt kan det vara att göra en godare sås på egen currypaste, kokosmjölk, grönsaker och lite annat smått och gott?

Det här kändes som ett ganska så ypperligt exempel på varför jag inte handlar halvfabrikat i normala fall. När en rätt får knappt godkänt och man så snabbt kommer på sätt hur man skulle kunna göra den bättre - och är övertygad om att ens egen variant skulle smaka väldigt mycket mer och bättre - då är halvfabrikatet ett dåligt köp. Helt enkelt.

Jag slänger inte mat. Det som blev över hamnade i en matlåda som jag tar med till jobbet imorrn. Kanske kanske händer ett mirakel inatt, smakerna mognar till sig och får stuns. Men jag tror nog det blir en småtrist lunchupplevelse imorrn....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar