fredag 20 januari 2012

Fredagsmys

Alltså. Jag minns inte när jag senast kände att jag lämnade min arbetsplats så organiserad och uppstrukturerad senast. Det har varit en höst från helvetet då högarna vuxit och mailkorgen svämmat över - jag har aldrig jobbat så mycket övertid nånsin förut och hoppas jag slipper göra det igen. Mycket återstår att göra men äntligen har jag ordning på allt som ska göras. Nu är det uppstrukturerat och det som ska göras får jag ta itu med som det kommer. Lycka!

Nu är det fredagsmys! Här hemma betyder det lite extragod mat - visst blir ni förvånade va, så tänker väl inte varenda kotte... Känner jag för det kan jag stå i köket och fixa och trixa lite extra, men oftast betyder fredagsmiddag något lätt, snabblagat och gärna kyckling.

Idag blir det supersnabb-middag med många genvägar. Kanske inte så nyttigt eller billigt, men ack så bekvämt:

Kycklingfiléer som tinat i kylen, fyllda med hackad soltorkad tomat, riven ost och pesto, stekta runtom och sen färdigstekta i ugnen i min briljanta gjutjärnsgratängform (häller på lite vätska i formen så undviker vi att det blir torrt också, typ vatten + vin)

Färdigköpta frysta potatisklyftor, bara att värma

Färdigköpt bea-sås

...och medan det där går klart i ugnen så hackar man ihop en sallad på isbergssallad, minitomater, gurka, paprika, rödlök, hyvlad morot och vinägrettdressing med olja, vinäger, vitlök, örtsalt och peppar.

Vill man kan man göra en supersnabb efterrätt också - mixa halvtinade frysta hallon (eller andra bär!) med lite florsocker och vaniljyoghurt. In i frysen till servering, sen skedar man upp det i fina serveringsskålar.

Och så korkar man upp den lilla vinflaskan! J är inte förtjust i rödvin, jag är mycket förtjust i rödvin. Fixar dock inte mer än ett par glas per tillfälle, och dricker sällan upp en hel flaska själv ens på en hel helg. Lösningen heter då halvflaskor... två-tre glas per flaska!

Trevlig fredag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar