lördag 21 januari 2012

Tagliatelle med ädelostsås och kyckling

Idag har vi varit ute och knallat en bra stund (båda två!), så jag tyckte det var ok med pasta till middag. J ville ha färsk tagliatelle, och till det önskade han någon form av ostsås. Så jag slog till med lite lördagslyx, tagliatelle med ädelostsås och kyckling.

Ja, jag gör inte egen pasta, så långt har vi inte kommit än. Nog för att det vore skoj att testa.... men idag körde vi på färdigköpt färsk pasta.

Ädelostsås är superenkelt att göra. Man köper en bit ädelost, 150-200 g räcker fint till en rejäl dos sås för två-fyra personer. Idag investerade jag i en bit Høng Himmelblå. Skivade ner hela biten (provsmakade lite först båda två, för sånt gör man i vårt kök! Namnamnaminam!) och smält i en kastrull med lite grädde och mjölk, kanske totalt 1,5-2,5 dl. Salta och peppra efter smak, red ev av lite för tjockare konsistens om det behövs.

Och kycklingen bara strimlade jag ner (en filé per person) och stekte med salt och svartpeppar.

J bidrog med dukning och skar upp lite grönsaker. Ja, han fick lite storhetsvansinne och ägnade ganska lång stund åt att skära upp paprika, minitomater och gurka tjusigt och arrangera på ett litet fat. Jag klagar absolut inte, jag får min sida av köket för mig själv att rumstera på och samtidigt sällskap... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar