torsdag 19 januari 2012

Te

Jag har sett mig själv som en inbiten kaffedrickare väldigt länge. En koffeinist ut i fingerspetsarna, en riktig kaffemoster som inte kan gå många timmar utan en mugg kaffe. Detta trots att jag på många arbetsplatser varit hänvisad till ganska så vedervärdiga automater som genererat ett svart blask med vitt pulver istället för mjölk. Och en morgon utan kaffe.... det finns inte. Ja, jag får abstinenshuvudvärk om jag går för många timmar utan kaffe dagtid.

Men på sistone har jag börjat byta ut kaffe på sen eftermiddag och kväll mot te. Och har snubblat över flera téer som jag faktiskt tycker väldigt väldigt bra om. Jag som tidigare avfärdat te som "vattnigt avkok på dammiga blad" har nu flera tefavoriter som känns trevliga att ha hemma.

Först funna favoriten var Friggs Minty Licorice, den svarta förpackningen nedan.
Bildkälla: Här.

Detta lakritste är som en sötaktig explosion i munnen - ljuvligt! De övriga téerna i serien som jag provat (Lemon Mint (verkar ha utgått?), Vanilla Rhubarb och Sweet Apple Pie) har varit lite sådär i mitt tycke, men Minty Licorice är grymt. Tyvärr verkar det inte alltid finnas hemma på affären. :/

Sen har jag upptäckt Yogi. Och plötsligt spelar det ingen roll att de är mycket dyrare än andra téer. Det här är nog téernas Rolls Royce. Först ut var även det ett lakrits-te, Licorice. Fick några påsar av en kompis och föll som en fura. Nu står Choco bredvid en ask med Licorice på min tehylla (!) och håller på att bli en finfin kompis på kvällarna. Och sen vill jag prova denna och denna och denna och denna och ....ja, ni ser.

Choco Licorice Black Chai Licorice Mint

Bilder: Härifrån.

Fortfarande är kaffe the big deal på morgonen. Men på kvällarna är det verkligen te för hela slanten.

1 kommentar:

  1. ååhh, jag älska Yogi-te, gott te och roliga små visdomsord på pappersbiten på snöret =)
    Friggs te tyckte jag dock var lite slimigt.

    SvaraRadera